20 شهريور 1399 - 10:30
صندوق بین‌المللی پول:

هزینه بحران کرونا تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۱۲ تریلیون دلار برسد

صندوق بین‌المللی پول با هشدار مبنی بر اینکه تا پایان بحران کرونا«فاصله زیادی»مانده،بر لزوم همکاری‌های چندجانبه به منظور توزیع عادلانه واکسن احتمالی تاکید و اعلام کرد که هزینه بحران به۱۲تریلیون می‌رسد.
کد خبر : ۱۱۷۷۹۳
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبِنا از رویترز، «کریستالینا جورجیوا» رییس و «گیتا گوپینات» اقتصاددان ارشد صندوق در مقاله‌ای که توسط نشریه فارین پالیسی منتشر شده است، اعلام کردند که احیای اقتصادی جاری از بحران کرونا نتیجه اعمال سریع و بی‌سابقه حمایت‌های دولتی و بانک‌های مرکزی بوده اما تلاش‌های بیشتری موردنیاز خواهد بود.


این دو مقام صندوق در این مقاله نوشته‌اند: احیای اقتصادی همچنان بسیار شکننده بوده و در مناطق و بخش‌های مختلف یکنواخت نیست. به منظور حصول اطمینان از تداوم روند احیا، ضرورت دارد که حمایت‌ها نیمه‌کاره متوقف نشود.


کووید-۱۹ بیماری که از طریق ویروس کرونا منتقل می‌شود، تاکنون ۹۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده و صندوق بین المللی پول تخمین می‌زند که هزینه کلی این بحران تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۲ تریلیون دلار برسد و کشورهای کم درآمد احتمالا همچنان به حمایت نیاز خواهند داشت.


صندوق بین المللی پول تاکنون برای ۷۵ کشور از جمله ۴۷ کشور کم درآمد، بودجه اضطراری تامین و اعلام کرده که آماده است تا برای مجموعه گسترده‌ای از کشورها با درآمد متوسط کمک‌های حمایتی تامین کند.


این نهاد جهانی علاوه بر حمایت از کارگران و کسب و کارها و سرمایه گذاری در مهار گرمای جهانی و توقف تبعیض فزاینده، اعلام کرده است که دولت‌ها باید به طور بین المللی همکاری کرده تا این بحران بهداشتی را به پایان برسانند.


تا هشتم سپتامبر دست کم ۱۲۸ واکسن در دست تولید بوده و ۳۷ مورد به مرحله آزمایش انسانی رسیده است و براساس پیش بینی مقامات صندوق، احتمال تولید و توسعه یک محصول موفقیت آمیز ۹۰درصد است.


با این وجود برای حصول اطمینان از تولید به موقع واکسن، عرضه کافی برای تمام کشورها صرف نظر از ابزار مالی آنان و همچنین توزیع عادلانه آن نیازمند، به همکاری جهانی نیاز است.


مقامات صندوق ساخت کواکس ( برنامه جهانی با همکاری سازمان بهداشت جهانی به منظور ساخت واکسن کووید-۱۹ با حمایت ۷۶ کشور ثروتمند جهان به غیر از آمریکا) را مورد تحسین و تمجید قرار دادند.


آنها در ادامه مقاله نوشتند: توزیع متعادل واکسن و همگام سازی شده در سطح جهان به نفع تمام کشورها است. توزیع نامتوازن در برخی از کشورهایی که زودتر خرید آن را تامین و تضمین کرده‌اند، شاید موجب بهبود شرایط اقتصادی در آن کشورها شود اما نمی‌تواند برابر تقاضای ضعیف شرکای تجاری‌شان که بدون واکسن برای احیا تقلا می‌کنند، از آنان محافظت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر