22 شهريور 1399 - 08:46

تاسیس بورس بین‌الملل کیش در آبان ماه سال جاری

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از راه‌اندازی بورس بین‌الملل کیش تا اوایل آبان امسال خبر داد.
کد خبر : ۱۱۷۸۱۳
احمد جمالی

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، احمد جمالی گفت: همه اقدامات اولیه و مستندات تهیه شده و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده شورای عالی بورس، سرمایه اولیه برای تاسیس بورس بین الملل کیش، ۳۰ میلیون دلار است.


وی افزود: بر اساس تصمیم کمیته راهبری بورس بین الملل کیش، حداقل ۴۰ درصد سرمایه اولیه این بورس، به سرمایه گذاران خارجی داده شده و سرمایه گذاران داخلی می‌توانند در مابقی سرمایه مشارکت داشته باشند.


وی از ایجاد سایتی برای در اختیار عموم قرار دادن اطلاعات کافی درباره ویژگی‌ها و مشخصات بورس بین الملل کیش خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این سایت، این است که شرکت‌های دارای صلاحیت حضور در بورس بین الملل که شناسایی نشده اند، بتوانند درخواست خود را ارائه دهند و انحصاری در این موضوع ایجاد نشود.


اقدامات اولیه برای راه‌اندازی


معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۷ هیات وزیران به پیشنهاد شورای عالی بورس، آیین نامه تاسیس و راه اندازی بورس‌ها را در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به استناد ماده ۲۹ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تصویب کرد افزود: اقدامات اولیه برای راه اندازی بورس به عنوان نخستین بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش آغاز شد.


جمالی به اقدامات اجرایی و تهیه مدارک و مستندات و نیز طرح عملیاتی برای تاسیس بورس بین الملل کیش اشاره کرد و گفت: با انتخاب مشاور، اقدامات اولیه برای تاسیس بورس انجام و در یک ماه گذشته موافقت اولیه سازمان بورس اوراق بهادار اخذ شد.


ترکیب سهامداران


وی ترکیب سهامداران بورس بین الملل کیش را موضوع مهمی دانست و افزود: برای ترکیب سهامداران، کارگروه فرعی در ذیل کمیته راهبری بورس بین الملل کیش، تشکیل شد که این کمیته اقدام به شناسایی سهامداران باالقوه داخلی و خارجی کرد.


معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تا اواخر مهر امسال، فرایند شناسایی سهامداران داخلی و خارجی به اتمام می‌رسد و بسته کامل اقدامات انجام شده به شورای عالی بورس ارائه می‌شود.


جمالی ابراز امیدواری کرد شورای عالی بورس، مانند بورس املاک و مستغلات که در زمان محدودی این بورس‌ها را تصویب کرد و اکنون عملیاتی شده، بورس بین الملل کیش را نیز تصویب کند تا اقدامات اجرایی آن در اوایل آبان آغاز شود.


درخواست ۴۰ شرکت


وی با بیان اینکه شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی برای مشارکت در بورس بین الملل کیش، تقاضا داده اند گفت: حدود ۴۰ شرکت درخواست داده اند که در حال غربال کردن این شرکت‌ها بر اساس معیارهای کمیته راهبری و کارگروه فرعی برای شناسایی سهامداران هستیم.


جمالی افزود: سهامدارانی که در ترکیب سهامداران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند باید صلاحیت مالی و فنی را از نظر سابقه کار در این حوزه و توان مالی را داشته باشند. معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بورس بین الملل کیش، فرصت ارزنده و مناسب برای بازار سرمایه کشور است افزود: ما از سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم.


وی گفت: بر اساس آیین نامه مصوب هیات وزیران، تصمیم گیری نهایی درباره ترکیب سهامداران داخلی و خارجی، بر عهده شورای عالی بورس است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر