کرونا اقتصاد عربستان را ۷ درصد تضعیف کرد

بزرگترین صادرکننده نفت جهان پس از همه گیری COVID-۱۹ ، با رکود عمیقی روبرو شده است. تقاضای جهانی نفت خام مهار شده و اقدامات مهار ویروس کرونا به فعالیت‌های داخلی آسیب رسانده است.
کد خبر : ۱۱۸۳۸۲
اقتصاد عربستان

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، طبق اطلاعات رسمی روز چهارشنبه، اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم ۷ درصد کاهش یافت، این نشانه ای از تاثیر عمیق ویروس کرونا در بخش های نفتی و غیر نفتی است.


بزرگترین صادرکننده نفت جهان پس از همه گیری COVID-۱۹ ، با رکود عمیقی روبرو شده است. تقاضای جهانی نفت خام مهار شده واقدامات مهار ویروس کرونا به فعالیت های داخلی آسیب رسانده است.


مرکز کل آمار گفت: "بخش خصوصی و بخش دولتی به ترتیب  رشد منفی ۱۰.۱٪ و ۳.۵٪ را ثبت کردند." در سه ماهه اول ، عربستان سعودی یک درصد انقباض اقتصادی داشت، اما این تنها بخشی از سقوط قیمت نفت و تأثیر همه گیری را به خود اختصاص داد، که در ماه مارس افزایش یافت.


آن زمان، بخش نفت ۴.۶ درصد سقوط کرد، در حالی که بخش غیر نفتی نرخ رشد مثبت ۱.۶ درصد را داشت، اما تعطیلی های ناشی از ویروس کرونا، در سه ماهه دوم تاثیر زیادی بر اقتصاد عربستان گذاشت.


مرکز آمار اعلام کرد: بخش غیرنفتی که تمرکز اصلاحات سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد فارغ از درآمد نفت خام است، ۸.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که بخش نفتی ۵.۳ درصد کاهش یافت.


مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی گفت: "تعجبی در سرعت نزول نیست. تولید ناخالص داخلی غیرنفتی با این تعطیلی ها بیشتر ضربه می خورد. در عوض، انباشت نفت تا حدودی با افزایش چشمگیر تولید نفت در آوریل محدود شد."


وی گفت: "مهم تر از آن، تاثیر مداوم کووید ۱۹ و ادامه قیمت پایین نفت خواهد بود. تعدیل مالی و تشدید مالی منجر به ضعف در زمینه اقتصادی داخلی و چشم انداز ضعیفی برای ایجاد شغل در بخش خصوصی برای شهروندان خواهد شد. "


عربستان سعودی برای تقویت درآمدهای غیرنفتی در ماه جولای، مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرد، اما این امر تقاضای داخلی را محدود می کند و بهبود اقتصادی را کاهش می دهد. ارقام، با استناد به داده های بانک مرکزی در ماه اوت، گفت که هزینه های مصرف کننده در ماه آگوست با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، سالانه ۵.۵ درصد کاهش یافت. در همین حال ، به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده ، تورم در ماه آگوست به ۶.۲ درصد افزایش یافت.


ارقام در یک یادداشت تحقیقاتی با اشاره به انتظارات از تقاضای داخلی بیشتر به دلیل بسته شدن مرزهای عربستان سعودی برای مهار شیوع ویروس، گفت: "افزایش مالیات" بر درآمد یکبار مصرف تاثیر می گذارد و تا حد زیادی مزایای محدودیت سفر را که باعث تقاضای محلی می شود جبران می کند. "

برچسب ها: عربستان کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها