چشم‌انداز تضعیف دلار در برابر ارزهای جهانی

با اتفاقات رخ داده در انتخابات ایالات متحده، کارشناسان انتظار تضعیف دلار در برابر ارزهای جهانی را دارند.
کد خبر : ۱۱۹۳۹۰
دلار

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز جمعه دلار در برابر بسیاری از ارزها ثابت ماند اما تاجران گفتند که احتمالاً ضررهای بیشتری وجود دارد زیرا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امیدهای تزریق سریع محرک مالی بزرگ برای حمایت از اقتصاد را کاهش داده است.

سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، رئیس جمهور بعدی شود اما جمهوری خواهان کنترل سنا را حفظ خواهند کرد، این امر تصویب بسته هزینه های مالی بزرگتر را برای دموکرات ها دشوار خواهد کرد.



بایدن اختلاف زیادی با رئیس جمهور دونالد ترامپ دارد، اما همچنان چند ایالت مهم در حال شمارش آرا هستند و ترامپ در حال طرح چالش های قانونی برای شمارش آرا است، بنابراین هنوز درجه بالایی از عدم اطمینان وجود دارد.



شاخص دلار در برابر سبد شش ارز اصلی در سطح ۹۲.۶۴۱ ایستاد، نزدیک به پایین ترین سطح در دو هفته گذشته. در این هفته، شاخص دلار ۱.۵ درصد افت داشت که البته بیشترین افت در چهار ماه گذشته بود.



یک استدلال وجود دارد که فدرال رزرو ایالات متحده باید دارایی های خطر پذیر را متوقف کند. شیوع همه گیری هنوز هم ادامه دارد. دلار در روز جمعه با ۱۰۳.۴۶ ین ژاپن معامله شد، نزدیک به پایین ترین سطح در هشت ماه گذشته.



نخست وزیر ژاپن قول داده است که برای حفظ ثبات حرکت ارز با مقامات خارج از کشور همکاری نزدیک داشته باشد، زیرا ین قوی به عنوان تهدیدی برای اقتصاد ژاپن مشاهده می شود.


یورو پس از افت ۰.۸۷ درصدی گذشته، با ۱.۱۸۱۹ دلار معامله شد. همچنین پوند انگلیس با قیمت ۱.۳۱۲۷ دلار معامله شد و از روز پنجشنبه با افزایش ۱.۲۳ درصدی روبرو شد.



برخی از تاجران گفتند که رای گیری از چندین ایالت آمریکا همچنان ادامه دارد، اما ارزها واکنش چندانی نشان نمی دهند زیرا اعلام برنده قطعی می تواند چندین روز یا حتی هفته ها طول بکشد.



 اگر تهدید ترامپ به اقدام قانونی برای پیروزی در انتخابات ادامه یابد، یک خلا سیاسی ایجاد می شود و اضطراب در مورد رکود می تواند باعث تضعیف دلار و تقویت ین شود، که می تواند بر صادر کنندگان ژاپنی تأثیر منفی بگذارد.



برخی از تحلیلگران می گویند: نگرانی در مورد اقتصاد ایالات متحده در حال افزایش است و همین دلیلی است که انتظار می رود تا سال آینده روند نزولی دلار ادامه داشته باشد. افزایش موارد ابتلای جدید ویروس کرونا درچندین ایالت نیز می تواند فعالیت اقتصادی را مهار کند.



یوان اندکی کاهش یافت و به ۶.۶۳۰۷ در هر دلار رسید اما همچنان نزدیک به بالاترین رقم دو ساله خود در روز پنجشنبه باقی مانده بود.



بسیاری از سرمایه گذاران انتظار دارند که دولت بایدن جنگ تجاری ترامپ با چین را کمی کاهش دهد، که باید به سود یوان باشد.



بعد از آنکه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد آماده است خرید اوراق قرضه را در صورت لزوم برای حمایت از اقتصاد گسترش دهد، دلار استرالیا در برابر دلار امریکا کاهش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر