02 آذر 1399 - 12:24

ورودی جدید خانه‌اولی‌ها به بازار مسکن

مشاهدات و تحقیقات میدانی انجام شده از بازگشایی یک ورودی جدید در بازار مسکن برای خانه اولی‌ها خبر می‌دهد.
کد خبر : ۱۱۹۸۴۹
بورس اوراق بهادار

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این ورودی جدید به دنبال شروع فرآیند رفع انسداد از مسیر خانه اولی ها برای خرید مسکن در برخی از شهرهای حومه کلانشهرها ایجاد شده است.


تحقیقات میدانی نشان می دهد در شرایطی که به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن و تداوم جهش قیمتی در سه سال پیاپی، تعداد قابل توجهی از خانه اولی ها به اجبار از بازار خارج شده وتوان مالی آن برای خرید مسکن به شدت تضعیف شده است هم اکنون به تدریج جست و جوی آن ها برای خرید مسکن در اطراف کلانشهرها به منظور اطلاع از شرایط قیمتی و سایر مشخصات فایل های عرضه شده به بازار افزایش یافته است.


این شرایط به دنبال مشاهده علائم اولیه شروع فرآیند تعدیل قیمتی در بازار مسکن شهرهای اطراف کلانشهرها ایجاد شده است. بررسی ها حاکی است گام اول تعدیل قیمت مسکن همواره با کاهش سطح قیمت های اعلامی یا نرخ های پیشنهادی از سوی مالکان وفروشنده های مسکن برداشته می شود.


طی یک ماه گذشته در نتیجه تحولات غیراقتصادی بین المللی و تاثیر آن بر بازارهای اقتصادی و از جمله بازار مسکن، ابتدا در کلانشهرهایی مانند تهران، فروشنده های مسکن اقدام به تعدیل سطح قیمت های پیشنهادی خود کرده و نرخ های اعلامی خود را تا بیش از 10 تا 15 درصد نیز کاهش دادند. این در حالی است که در کلانشهرها هنوز هم سطح قیمت ها به قدری بالاست که متقاضیان مصرفی و خانه اولی عمدتا توان خرید ندارند و بنابراین فعلا در حاشیه بازار در انتظار تحولات بعدی قرار دارند.


با این حال، مشاهدات انجام شده حاکی از افزایش حضور خانه اولی ها در بازار مسکن شهرهای حومه کلانشهرها از جمله بازار معاملات مسکن است. در این گروه از شهرها که تعداد قابل توجهی از آن ها را شهرهای جدید اطراف کلانشهرها تشکیل می دهند، با سرایت وضعیت تعدیل قیمت های پیشنهادی، حجم جست و جوی خانه اولی ها برای خرید مسکن نیز افزایش یافته است.


بررسی ها حاکی است، به دلیل آنکه پوشش تسهیلات خرید مسکن در این شهرها به مراتب بیش از شهرهای بزرگ و کلانشهرهاست، خانه اولی ها می توانند این شهرها را به عنوان مقصد جدید جست و جوی ملکی و خرید مسکن انتخاب کنند. هر چند پیش از این نیز به دنبال ورود سرمایه گذاران به بازار معاملات مسکن، این شهرها به محلی برای خریدهای سرمایه ای نیز تبدیل شده بود اما به نظر می رسد با شروع فرآیند تعدیل قیمتی، عرضه واحدهای خریداری شده از سوی سرمایه گذاران ملکی که طی دست کم یکسال اخیر از سوی آن ها خریداری شده بود به بازار مسکن این مناطق افزایش یابد.


اگرچه همین شرایط برای ماه های پیش رو در بازار معاملات مسکن شهر تهران و کلانشهرها نیز پیش بینی می شود اما از آنجا که شکاف بین قدرت خرید متقاضیان مصرفی به خصوص خانه اولی ها وسطح قیمت های پیشنهادی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، ورودی جدید خانه اولی ها برای خرید مسکن عمدتا شهرهای جدید و سایر شهرهای حومه ای اطراف کلانشهرها خواهد بود که سطح قیمت های فروش مسکن در آن ها به مراتب و به میزان چند برابری از سطح قیمت مسکن در کلانشهرها کمتر است.


با شروع این فرآیند، دسترسی این گروه از متقاضیان به تسهیلات خرید مسکن ، پوشش مناسبی از هزینه خرید مسکن در این شهرها را ایجاد خواهد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر