26 آذر 1399 - 15:02
مدیر بانک صنعت و معدن استان همدان:

تسریع در ارائه خدمات نوین موجب افزایش منابع سرمایه گذاری می شود

مدیر بانک صنعت و معدن استان همدان می گوید تسریع در ارائه خدمات نوین موجب افزایش منابع سرمایه گذاری می شود.
کد خبر : ۱۲۰۵۲۷
رادور زنگنه

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، استان همدان دارای پتانسیل‌های مناسب در بخش صنعت و معدن است که در شاهراه ورودی غرب کشور قرار گرفته و توانایی‌های بالقوه ای برای سرمایه گذاری و دسترسی به بازارهای غرب کشور دارد و محور همدان- قزوین به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی بازار بزرگ مصرف تهران- کرج، قطب‌های صنعتی قزوین و ساوه و جاده ترانزیتی اروپا و هم چنین احداث شهرک صنعتی بوعلی در این مسیر قابلیت برنامه ریزی دارد.


همدان یکی از استان‌های دارای ذخایر و پتانسیل‌های معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است که در برخی از مواد معدنی مانند آندالوزیت، شیست، فلدسپات و سیلیس در ملایر و معادن دولومیت در نهاوند دارای مزیت‌های نسبی است.


حال در این راستا و به منظور بررسی وضعیت صنایع و معادن استان همدان و نقش و عملکرد بانک صنعت و معدن در حمایت از این صنایع گفت و گویی با فرشید رادور زنگنه مدیر بانک صنعت و معدن استان همدان ترتیب داده ایم که در ادامه آمده است:

۱- مهمترین برنامه شعبه در سال ۹۹ چیست؟
مهم ترین برنامه شعبه طی سال ۱۳۹۹ ارتقاء شاخص های عملکردی می باشد. از مهم ترین شاخص‌ها می توان به افزایش سهم بانک در بخش تسهیلات صنعت استان و افزایش سپرده های چهارگانه اشاره نمود . از دیگر برنامه های شعبه طی سال ۱۳۹۹ شروع فعالیت ارزی بخصوص در بخش حواله های ارزی می باشد که با صدور اولین حواله محقق شده است.

۲- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
با توجه به مشکلات پیش روی کشور از یک طرف و شعار سال از طرف دیگر، وظیفه سیستم بانکی بیش از پیش خطیر و تاثیر گذار شده است . لذا مجموعه مدیریت استان همدان نیز هم راستا با سایر بخشهای بانک و کشور ، تمرکز خود را بر تامین سرمایه در گردش واحدهای فعال استان ، ارائه خدمات اعتباری و بانکی سهل و آسان تر و نهایتا اجرای طرحهای توسعه مورد نیاز استان و کشور قرار داده است . رشد پنجاه درصدی پرداخت تسهیلات طی سال مورد نظر موید این موضوع می باشد.

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۸ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید و دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
مهم ترین اقدام شعبه طی سال ۱۳۹۸ هدف گذاری به منظور افزایش سپرده های چهارگانه و افزایش مانده تسهیلات بانک در استان با رعایت توازن منابع و مصارف بوده است که در این راستا شاهد افزایش سپرده های چهارگانه به میزان ۲۵۰ درصد در پایان سال ۱۳۹۸نسبت به ابتدای سال و افزایش ۵۰ درصدی مانده تسهیلات اعطایی در بازه موصوف می توان اشاره نمود. از دیگر اقدامات شعبه برنامه ریزی به جهت جذب حداکثری از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بوده است. در این راستا نسبت به مذاکره با مشتریان قبلی شعبه و بازاریابی و مذاکره با مشتریان جدید جهت جذب در بانک اقدام شده که نتیجه آن افزایش نسبتا چشمگیر مانده تسهیلات بانک ونهایتا افزایش سپرده های چهارگانه بوده است. جمیع عوامل مذکور باعث تحقق حداکثری برنامه های ابلاغی شده است.

۴- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال ۹۹، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
خوشبختانه طی پنج سال اخیر تدوین سیاست های اعتباری سالیانه در دستور کار قرار گرفته که در کنار دستورالعمل های داخلی بانک و ضوابط بالا دستی موجبات نظم مالی را در سازمان فراهم آمده است. از نقاط مثبت دیگر این سیاست‌ها، استفاده از نظرات مدیریت های استانی در تدوین آنها بوده است . انتظار میرود در تدوین سیاست های سالهای آتی توجه بیشتری به نظرات مدیریت های استانی به عنوان مجری اصلی این سیاست ها مبذول گردد . بدیهی است رعایت این سیاست ها توسط کلیه ارکان بانک می تواند تاثیر بسزایی در نیل به اهداف عالیه بانک داشته باشد.

۵- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی و راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
با توجه به دولتی بودن بانک و به تبع آن لزوم اجرای مصوبات دولت و مجلس در راستای حمایت از بخش تولید ، اجرای مصوبات بالا دستی از قبیل به تعویق انداختن تعهدات بخشهای مورد نظر و مساعدت در تمدید یا تقسیط مجدد تسهیلات واحدهای تولیدی مشمول در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این با استفاده از ظرفیت های داخلی بانک مساعدت هایی مشابه موارد فوق در خصوص واحدهای تولیدی زیان دیده از تحریمها و موضوع کرونا در دستور کار قرار داشته است.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
با توجه به جدید بودن موضوع حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال در بانک بشکل اخص و در سیستم بانکی بشکل اعم ، قطعا چالش های فراوان و متنوعی در راستای تحقق کامل امر وجود خواهد داشت . عمده چالش موجود فرهنگ سازی و تبیین کامل فواید و اثرات مثبت آن در بین مشتریان و سازمانهای مرتبط بانک می باشد . به نظر میرسد اجرای نهایی و استقرار کامل این دو مهم می بایست بصورت مرحله ای و حتی بشکل پایلوت با تمرکز بر مشتریان بزرگ و توانمند صورت پذیرد . از طرف دیگر لازم است مشتریان نیز نسبت به استقرار سخت افزار و نرم افزارهای مناسب و رابطین مطلع اقدام نمایند. در این راستا شعبه همدان نیز نسبت به مذاکره با مشتریان بزرگ و برتر استان اقدام نموده و هم راستا با سایر بخشهای بانک در حال ادامه فرآیند می باشد.

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
جذب منابع یکی از مهمترین و در عین حال فنی ترین موضوعات در سیستم بانکی کشور می باشد. با توجه به تعداد زیاد بانک های کشور و به تبع آن تعداد بسیار زیاد شعبات آنها در سطح کشور و تعداد اندک شعبات بانک صنعت ومعدن و با توجه به مهمترین موضوع که همانا تک بخشی بودن فعالیت بانک و تمرکز آن بر بخش صنعت ومعدن و عدم امکان ارائه خدمات تسهیلاتی به سایر بخشهای اقتصادی می باشد لذا امکان جذب منابع صرفا از بخش صنعت ومعدن میسر بوده که این موضوع ، شرایط جذب منابع را با مشکلات بیشتری مواجه می نماید.
علی ایحال شعبه همدان طی نیمه دوم سال ۱۳۹۸ و هفت ماهه ۱۳۹۹ علاوه بر ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان قبلی و بالفعل، نسبت به احصاء لیست تولید کنندگان برتر استان اقدام نموده و مذاکراتی نیز به جهت جذب این دسته از مشتریان آغاز نموده است که خوشبختانه اثرات مثبتی را نیز به همراه داشته است. از آن جمله می توان به افزایش تعداد مشتریان و افزایش ۲۵۰ درصدی سپرده های چهارگانه اشاره نمود .
از جمله راهکارهای دیگر جهت جذب مشتریان برتر استان ، استفاده از ظرفیت های تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بوده که شعبه همدان با استفاده حداکثری از منابع موصوف ، ضمن کسب رتبه اول در بین بانک های استان ، امکان جذب مشتریان و بخشی از سپرده های آنان را فراهم آورده است.

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
طی ۱۴ ماه گذشته تعداد ۴۷ فقره تسهیلات جمعا به مبلغ ۲۶۰۰ میلیارد ریال به بخش صنعت ومعدن استان تسهیلات پرداخت شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از نظر مبلغ حدودا ۵۰ درصد رشد داشته است .

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
طی سالهای گذشته تاکنون تعداد ۳۰ طرح ایجادی و توسعه ای با تسهیلات ریالی و ارزی بانک صنعت ومعدن به بهره برداری رسیده است که با توجه به آمار موجود ، بانک صنعت ومعدن سهم بسزایی در اجرایی این طرحها داشته است . از آن جمله می توان به طرحهای صنایع غذایی سحر- فروسیلیس –هگمتان دارو – پایابسپار – کاویان پود –پویان طب اشاره نمود که تعداد اشتغال ایجاد شده توسط این واحدها بالغ بر ۱۰۰۰ نفر می باشد.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد خواهد شد؟
در حال حاضر یک طرح ایجادی مربوط به شرکت مهان کاغذ سرکان (تولید کاغذ پشت طوسی ) با سرمایه گذاری ۶۴۴ میلیارد ریال و تسهیلات ۳۶۵ میلیارد ریالی بانک صنعت ومعدن با پیشرفت ۶۰ درصد در دست اجرا می باشد و پیش بینی میشود پس از بهره برداری تعداد ۷۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد نماید.
همچنین لازم به ذکر است با توجه به وجود تحریمها و مشکلات کشور در تامین دارو ، این بانک اقدام به پذیرش دو طرح دارویی ایجادی و توسعه ای با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال و برآورد تسهیلات به میزان ۱۸۰۰ میلیارد ریال نموده که در دست بررسی می باشد.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان همدان در زمره استانهای کمتر توسعه یافته در بخش صنعت ومعدن می باشد به نحوی که تعداد واحدهای فعال صنعتی استان که عمدتا صنایع کوچک و متوسط می باشند کمتر از ۹۰۰ واحد صنعتی است. عمده فعالیت اقتصادی استان به ترتیب در بخش کشاورزی ، بازرگانی و خدمات متمرکز می باشد. استان در بخش معدن نیز دارای قابلیت نسبی است که با تعداد تقریبی ۱۴۰ معدن فعال می توان آنرا جزو استانهای معدنی لحاظ نمود . شایان ذکر است که واحدهای بزرگ استان نیز عمدتا در بخش صنایع معدنی ایجاد شده که به عنوان نمونه می توان به کارخانه تولید فروسیلیس و شرکت شیشه همدان اشاره نمود.

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
بهترین و مهمترین موضوع در بحث وصول مطالبات انتخاب صحیح مشتری، بررسی و اعتبارسنجی مشتریان در هنگام اعطای تسهیلات و اعتبارات و پس از آن پیگیری به موقع و موثر مطالبات بشکل مذاکره تلفنی ، حضوری و پیگیری کتبی است . از طرف دیگر استفاده از ظرفیت های قانونی موجود (قانون تسهیل تسویه بدهکاران بانکی ، بند ل تبصره ۱۶و...) کمک بسزایی به وصول مطالبات غیر جاری خواهد نمود. در این راستا شعبه همدان طی یکسال گذشته موضوع وصول مطالبات غیر جاری را با جدیت در دستور کار قرار داده که نتیجه آن وصول یا تعیین تکلیف بیش از ۲۰ پرو‍ژه مطالباتی می باشد. شایان ذکر است که طی دوره مورد نظر هیچ یک از تسهیلات پرداختی بانک به طبقه غیرجاری منتقل نشده است.

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
مذاکره با مشتریان ، بازدید از طرحها ، برگزاری جلسات منظم و استماع درخواست ها و انتظارات آنان و تطبیق با ضوابط بانک ، پیشنهاد تدوین دستورالعملهای جدید و پیشنهادات راهگشا به جهت حفظ و ارتقاء خدمات و نهایتا رضایت مشتری و نفع هر دو طرف می باشد. یکی از این موضوعات چگونگی برنامه ریزی به منظور افزایش کارمزدها است . عمده کارمزدهای بانک در بخش اعتبارات و خدمات بانکی قابل استحصال است. اعتبارات عمدتا شامل گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ، صدور ضمانتنامه و حواله های ارزی است . به جهت نیل به این هدف در ابتدا می بایست نسبت به شناسایی مشتریان مستعد در این حوزه ها اقدام و سپس نسبت به مذاکره و ارائه پیشنهاد جذاب اقدام نمود.
شعبه همدان طی سنوات گذشته در بخش ضمانتنامه فعالیت نسبتا مناسبی داشته و در حال حاضر این مهم تداوم دارد. در بخش گشایش اعتبارات اسنادی داخلی نیز طی سال های ۹۸ و۹۹ اقداماتی جهت شروع مجدد امر صورت گرفته که منجر به صدور و گشایش پنج فقره اعتبار اسنادی داخلی شده است. در بخش ارزی نیز علی رغم عدم هر گونه فعالیت در گذشته ، طی هماهنگی صورت گرفته با مدیریت های مرتبط در ستاد و هماهنگی لازم با مدیریت استان البرز ، همکاران این شعبه نسبت به فراگیری آموزش های مقدماتی اقدام نموده اند به نحوی که اولین حواله ارزی شعبه همدان طی سال ۹۹ صادر گردیده و چند فقره حواله ارزی نیز در دست اقدام می باشد که این مهم نیز در بخش اخذ کارمزدها کمک شایانی خواهد نمود.

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
با عنایت به افزایش نرخ ارز طی یکسال گذشته از یک طرف و افزایش هزینه های تولید ناشی از این امر و سایر فاکتورهای مشابه ، افزایش حدود اختیارات مدیریت های استانی و شعب ، کمک شایانی به سرعت تصمیم گیری و نهایتا رضایت مندی مشتریان نموده است.از سوی دیگر استفاده بهینه از این اختیارات بخصوص در بخش تسهیلات مستلزم جذب و تجهیز منابع می باشد ، با عنایت به این موضوع و عدم وجود توازن در منابع ومصارف شعب و استانها و عدم وجود توسعه صنعتی در بیش از نیمی از استانهای کشور انتظار می رود ستاد بانک در بخش تجهیز منابع استانهای کمتر توسعه یافته صنعتی یاری گر این استانها باشد.

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
با توجه به نوع فعالیت بانک و تاثیر گذاری آن در بخش صنعت استان ، خوشبختانه تعامل مناسبی بین دستگاههای اجرائی مرتبط وجود دارد. به نحوی که تاکنون مواردی که منجر به شکایت یا اعلام نارضایتی این دستگاهها باشد دیده نشده است . شایان ذکر است که در مقاطع مختلف تقدیرنامه هایی جهت همکاران از طرف این سازمانها و بالاخص استانداری ارسال شده است که به عنوان نمونه می توان به تقدیرنامه استاندار همدان بابت عملکرد بانک در استان اشاره نمود.

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
مهمترین سرمایه هر سازمان ، نیروی انسانی آموزش دیده ، کارآمد و با تجریه می باشد. حتی اگر ضوابط ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها شفاف، کارآمد و روان باشد در صورت عدم اجرای صحیح و عدم استفاده بهینه از آنها توسط نیروی انسانی ، کارآرایی لازم در پیشبرد اهداف سازمان محقق نخواهد شد. لذا در این راستا علاوه بر آموزش های برنامه ریزی شده در بانک ، اشتراک تجربیات بین همکاران ، گردش شغلی و انتقال تجربیات عامل موثرتری در رسیدن به اهداف می باشد . در استان همدان نیز سعی شده که این امر مدنظر قرار گیرد.

۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
همانگونه که در علم مدیریت نیز به نوعی عنوان شده ، کارشناسان و کارکنان ، تصمیم ساز و مدیران تصمیم گیرنده می باشد. در استان همدان نیز سعی شده مواردی که نیاز به تصمیم گیری دارند در ابتدا توسط همکاران کارشناس بررسی و راهکارهای مختلف توسط ایشان با همکاری مدیران مجموعه پیشنهاد و نهایتا با تطبیق آنها با ضوابط ، بخشنامه ها و دستورالعمل ها بهترین تصمیم اتخاذ گردد.

۱۸- طرحهایی که با تامین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
این شعبه در حال حاضر فاقد طرح در سطح ملی می باشد. علی ایحال در صورت وجود چنین طرحهایی ، شعبه باتوجه به حدود اختیارات ، منابع و ضوابط موجود آمادگی پذیرش و مساعدت لازم با طرحهای مذکور را خواهد داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر