15 بهمن 1399 - 11:10

نوآوران تامین مالی اسلامی در سال ۲۰۲۰

همانطور که نوآوری دیجیتال نقش پررنگ‌تری در زندگی مسلمانان در سراسر جهان ایفا می‌کند، بانک‌های منطقه خاورمیانه به سختی در تلاشند تا ویژگی‌های دیجیتال در بانکداری اسلامی را معرفی کنند.
کد خبر : ۱۲۱۸۱۶
دیجیتال

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، همانطور که نوآوری دیجیتال نقش پررنگ‌تری در زندگی مسلمانان در سراسر جهان ایفا می‌کند، بانک‌های منطقه خاورمیانه به سختی در تلاشند تا ویژگی‌های دیجیتال در بانکداری اسلامی را معرفی کنند. سال گذشته شاهد اولین اقدامات در این زمینه بود نظیر: اولین سیستم پرداخت آنلاین برای پرداختی‌ها و وصولی‌های مرتبط با حج عمره یا زیارت مکه؛ اولین خدمات متوالی تأمین مالی شخصی دیجیتال منطبق با شریعت؛ و حتی خدمات وام آنلاین برای شرکت‌های کوچک در یمن جنگ زده.


در نبود یک اکوسیستم جامع فناوری مالی اسلامی، هنوز کارهای زیادی هست که برای انطباق جدیدترین تسهیلات دیجیتال با سختگیری‌های بانکداری اسلامی باید انجام شوند. با این وجود، چهار موسسه که مبتکرترین بانک‌های جهانی سال ۲۰۲۰ نشریه گلوبال فایننس در زمینه مالی اسلامی هستند، عرصه قابل توجه جدیدی ایجاد کرده‌اند که تا حدودی به خاطر نیازهای نسل آینده است.


بانک بین‌المللی خلیج (GIB)، پرداخت‌های عمره از جمله هزینه‌های ویزا و هزینه‌های خدمات را دیجیتالی کرده است؛ سیستم پرداخت دیجیتال عمره این بانک امکان پرداخت خودکار پرداختی‌ها و وصولی‌های عمره به صورت هر روزه و ۲۴ ساعته در زمان واقعی را فراهم می‌کند. این زیرساخت بوسیله eCollect، محصول پرچمدار بانک GIB، قدرت می‌گیرد که Sejel، شرکت فناوری اطلاعات ارائه‌دهنده نرم‌افزار برای پورتال eUmrah، را قادر می‌سازد تا اکوسیستم خود را از طریق یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار یکپارچه سازد.


همچنین GIB به عنوان اولین بانک فعال با استفاده از این راهکار در منطقه، بیش از ۶۰۰ اپراتور عمره و ۷۰۰۰ نمایندگی خارجی برای افتتاح حساب جهت دسترسی به بانکداری الکترونیک در اختیار دارد. در آن روی سکه، پس از آنکه عربستان سعودی ویزاهای حج عمره را در واکنش به شیوع ویروس کرونا جدید لغو کرد، پرداخت‌های دیجیتالی حج عمره بانک GIB نیز استرداد وجه را آسان می‌سازد.


بانک اسلامی ابوظبی (ADIB)، رهبر بازار در فهرست‌های اتحادیه متعهد اصلی تامین مالی اسلامی، در زمینه خرده فروشی با راه‌اندازی Express Finance به عنوان اولین سرویس دیجیتال تامین مالی شخصی سر به سر و منطبق با شریعت در حال فعالیت است. Express Finance به مشتریان مورد تایید این امکان را می‌دهد تا در کمتر از ۳۰ دقیقه از طریق نرم‌افزار تلفن همراه ADIB وجوه را دریافت کنند. این امکان فقط برای مشتریان واجد شرایط در دسترس است که حقوق‌شان مستقیما به حساب ADIB آنها واریز می‌شود، الزام حداقل حقوق ماهیانه را محقق می‌کنند، از رتبه‌بندی اعتباری مناسب برخوردار بوده و برای یک شرکت معتبر کار می‌کنند.


ADIB در پاسخ به افزایش تقاضاها از سوی مشتریان جوان در خصوص بانکداری دیجیتال، نرم‌افزار Smartbanking را به عنوان اولین محصول ساده و اختصاصی بانکداری اسلامی به منظور پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مالی و سبک زندگی نسل هزاره و مشتریان نسل آینده راه اندازی کرد.


فیلیپ کینگ، رییس بانکداری خرد در ADIB، در بیانیه‌ی مربوط به راه‌اندازی نرم‌افزار Smartbanking اظهار داشت: «تحقیقات ما نشان می‌دهند که انتظارات این بخش از خدمات بانکداری براساس سبک آنها و نرم‌افزارهای روزمره تلفن همراه شکل می‌گیرند». Smartbanking با جامعه آنلاین پول هوشمند ADIB یکپارچه می‌شود: اولین جامعه دیجیتالی امارات متحده عربی برای تامین مالی شخصی که در آن کاربران می‌توانند به تبادل اطلاعات، تجربیات مالی و مشاوره بپردازند.


بانک اسلامی قطر (QIB) نیز در سال ۲۰۱۹، فرآیند افتتاح حساب دیجیتال خود را معرفی کرد و از این طریق به مشتریان احتمالی خود اجازه می‌دهد تا از طریق افتتاح یک حساب پس‌انداز با بانک ارتباط برقرار کنند. همچنین، به بانک این اجازه را می‌دهد که وجوه خود را در مدل سرمایه‌گذاری مضاربه منطبق با شریعت سرمایه‌گذاری کند؛ در قالب یک حساب پس انداز Misk، با ارائه فرصت‌هایی برای برنده شدن جوایز هفتگی و ماهانه و یک جایزه بزرگ سالانه؛ یا یک حساب جاری از طریق نرم‌افزار تلفن همراه QIB.


مشتریان علاقه مند باید نرم‌افزار تلفن همراه را بارگیری کنند، سپس از فناوری شناسایی دیجیتال برای اسکن اسناد مورد نیاز - شناسنامه قطری یا گذرنامه برای مهاجران – استفاده کنند و از خود سلفی گرفته و سایر اطلاعات شخصی را ارائه دهند.


افزون براین QIB برای تسهیل یک تجربه یکپارچه، اقدام به معرفی ویژگی جدید گفتگوی زنده به عنوان بخشی از فرآیند افتتاح حساب نموده است. این ویژگی به مشتریان اجازه می‌دهد تا در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به کمک بیشتر برای افتتاح حساب، مستقیما با نماینده خدمات مشتریان QIB در تماس باشند. این حساب پس از انجام سریع تأییدیه‌ها ایجاد می‌شود. نماینده بانک ظرف چند دقیقه با مشتری تماس می‌گیرد تا در مورد زمان و مکان تحویل کارت بانکی توافق نموده و فرایند را تکمیل کند.


نوآوران تامین مالی اسلامی در سال ۲۰۲۰



علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.


فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر