21 آبان 1397 - 09:17
آشنایی با مفاهیم اقتصادی/۲۳۳

مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی UPC ۶۰۰ چیست؟

مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی یا یوسی‌پی(UCP سرنام Uniform Customs and Practice for Documentary Credits) قوانین و مقرراتی یگانه و همسان هستند
کد خبر : ۹۳۵۲۹
تجارت

به گزارش ایبِنا، مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی یا یوسی‌پی(UCP سرنام Uniform Customs and Practice for Documentary Credits) قوانین و مقرراتی یگانه و همسان هستند که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC و برای یکپارچه‌سازی در روند تهیه اعتبارات اسنادی تهیه می‌ شود و  هم‌اکنون در بیش از ۱۷۵ کشور دنیا استفاده می‌ شود.


اعتبارات اسنادی یکی از شیوه‌های پرداخت پول به فروشنده خارجی با میانجی‌گری بانک‌های دو طرف (خریدار و فروشنده) در دو کشور بوده و از مزایای آن این است که هیچ‌کدام از دو طرف دادوستد ریسکی را متحمل نخواهند شد.


در سال ۱۹۳۳ و طی نشست اتاق بازرگانی بین‌الملل، اعضای آن استاندارد و بنا شد که هر ده سال آنرا با شرایط تازه اقتصادی، هماهنگ نمایند. مهمترین آن یوسی‌پی۵۰۰ از سال ۱۹۹۴ مورد اجرا قرار گرفت و از سال ۲۰۰۳ مطالعات و بررسی‌هایی برای اصلاح و تجدید نظر در آن با حضور ۴۱ عضو از بیست وشش کشور بصورت چند پیش نویس تهیه گردید.


سرانجام این جریانات به تصویب یوسی‌پی۶۰۰ منتهی شد که از ۱ ژوئیه ۲۰۰۷ برابر با ۱۰ تیر ماه ۱۳۸۶ به اجرا گذاشته شد. در این اتاق، کشور ایران نیز دارای یک کمیته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر