در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

مصوبه حمایتی دولت از رونق کسب و کار در مناطق آزاد

معاون تولید، صادرات و فناوری مصوبه آزادسازی واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به مناطق آزاد و امکان ترانزیت کالاهای گروه چهارم، بیان داشت: این مصوبه دولت را می‌توان نوعی دلگرمی برای فعالان اقتصادی تلقی کرد.
کد خبر : ۹۵۷۷۱
اکبر افتخاری

اکبر افتخاری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، پیرامون مزایای مجوز اخیر هیات وزیران درباره واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به مناطق آزاد و یا ترانزیت کالاهای گروه چهارم ثبت سفارش شده و همچنین امکان انتقال آنها، گفت: در مورد واردات کالا یک نکته را باید مورد توجه قرار دهیم و آن هم قانون مناطق آزاد است که در واقع این مناطق بر اساس آن قوانین شکل گرفته است.


معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد اظهارداشت: هر اکوسیستمی که ما ایجاد می کنیم بر اساس یک سری قانون و قاعده مقرراتی شکل می گیرد. حال می تواند این اکوسیستم به صورت اقتصادی باشد و یا اجتماعی. همچنین یک شهر باشد یا یک شرکت؛ ولی این شرکت بر اساس قواعد و فرهنگی انجام می شود. فعالان این اکوسیستم وقتی وارد آن می شوند ابتدا با قوانین و فرهنگ آن آشنا می شوند.


افتخاری ادامه داد: وقتی شروع به فعالیت می کننند فرض آن ها این است که با یک سری قوانین پذیرفته شده می آیند و تمام شرایط و کار و زندگی خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. در مناطق آزاد ایران این اتفاق افتاده و مناطق بر اساس قوانینی شکل گرفته اند و بر همان اساس نیز اداره می شوند و فعالین اقتصادی و حتی خیلی از افرادی که در مناطق آزاد زندگی می کنند امروز در این زیست بوم قرار دارند.


وی با تاکید بر اینکه به یکباره نمی توان قواعد یک زیست بوم شکل گرفته در مناطق آزاد را بهم زد، بیان داشت: حالا اگر ما تمام بحث مان این باشد که قواعد جدیدی بر اکوسیستم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حاکم شود، نباید آسیب جدی بر مناطق وارد شود و یا باعث اختلالی شود که منجر به از بین رفتن مناطق آزاد شود چون اتفاق بعدی این است که این تعداد افراد که زندگی، سرمایه و کسب و کارشان بر اساس قواعد قبلی در مناطق آزاد شکل گرفته دچار آسیب جدی شوند.


این مقام مسئول در مناطق آزاد، هزینه ایجاد هر شغل در کشور را رقمی معادل ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر اشتغال در مناطق آزاد وجود دارد و ما نمی توانیم نسبت به این همه اشتغال چشم خود را ببندیم. از سویی، تعدادی زیادی واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی داریم و از آنسو نیز اصناف در این اکوسیستم فعالیت می کنند. امروز مناطق آزاد فقط یک اکوسیستم اقتصادی نیست و این اکوسیستم ها تبدیل به زیست بوم شده اند.


معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد با تاکید بر بخشنامه جدید دولت پیرامون واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به مناطق آزاد، ادامه داد: باید گفت تازه به بخشی از وظایف مناطق آزاد بازخواهیم گشت. تاکنون واردات کالا به مناطق آزاد کشور آزاد بود، اما حال دولت واردات اقلامی را بدون ثبت سفارش آزاد کرده است.


فعالان اقتصادی در ۱۰ ماه گذشته با آسیب های جدی مواجه شدند در حدی که تعداد زیادی از فعالیت های اقتصادی به تعطیلی کشیده شد و چندین کارخانه هم در مناطق آزاد تعطیل شدند. مصوبه اخیر دولت می تواند نوعی دلگرمی برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد تلقی شود.


وی درباره تاثیر مصوبه ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرکات و مناطق آزاد، بر عملکرد این مناطق گفت: موضوع واردات خودروها یک جنبه اقتصادی برای کشور دارد و در حقیقت در صنعت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. آزادسازی خودروها می تواند از افزایش بی رویه قیمت ها در بازار داخلی جلوگیری کند.


افتخاری با اشاره به اینکه تعداد زیادی خودرو قبل از ممنوعیت ثبت سفارش وارد کشور شده اند، بیان داشت: در هر صورت، خودروهای مانده در فضاهای گمرک نیز باید تعیین تکلیف می شدند. مصوبه اخیر دولت جنبه های دیگری نیز داشته و تنها بحث خودرو مطرح نیست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر