29 بهمن 1397 - 12:59
دژپسند عنوان کرد؛

مشکلی در تامین کالاهای اساسی نیست

وزیر اقتصاد گفت: وارات کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و از نظر تامین کالاهای اساسی مشکل نداریم و مشکلات موجود به دلیل اختلال در نظام توزیع رخ داده است.
کد خبر : ۹۷۲۴۱
فرهاد دژپسند

به گزارش ایبِنا، فرهاد دژپسند در دومین همایش ملی اقتصاد دفاع که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با اشاره به مفهوم اقتصاد گفت:  نباید اقتصاد را به چند متغیر کلان خلاصه کنیم؛ امروز لازم است دامنه متغیرهای کلان را افزایش دهیم و متغیرهایی را ببینیم که در صورت عدم بهبود آن ها، متغیرهای کلام نیز دچار چالش شود؛ وارات کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و از نظر تامین کالاهای اساسی مشکل نداریم،  در تامین برخی از کالاها مشکلاتی داشتیم که با ورود دولت این موارد کاهش پیدا می کند؛ از ابتدا نیز مشخص بود که این مشکلات به دلیل اختلال در نظام توزیع رخ داده است.


وی با اشاره به فضای کسب و کار در کشور گفت: سرمایه انسانی را صرفا نباید در روند تولید ببینیم؛ در دوران‌جنگ‌با دشمنی تا دندان مسلح مواجه بودیم. در آن زمان ایران کشوری بود که به دنبال کاهش اتکا به نفت و ساماندهی مسائل جهانی بود. البته که این جنگ برای سرنگونی انقلاب اسلامی طراحی شده بود.


دژپسند با اشاره به جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد: در جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران دارای سرمایه اجتماعی عظیمی بود و انسان هایی وجود داشتند که معتقد بودند فقط با اتکا به ابزارهای دنیایی نمی شود شرایط بحرانی را مدیریت کرد. چیزی که در آن زمان بسیار موثر بود، سرمایه اجتماعی کشور و اعتقاد به آرمان های انقلاب بود.


وزیر اقتصاد با بیان این که برنامه های دشمن علیه جمهوری اسلامی تمامی ندارد، اذعان داشت: دشمنان برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران برنامه های متعددی را خواهند داشت؛ امروز جنگ اقتصادی به کشور تحمیل شده است که البته این جنگ سابقه طولانی را در تاریخ کشور دارد. در سال های جنگ تحمیلی، شرایط به گونه ای بود که کشور با مبلغ ۶/۵ میلیارد دلار اداره می شد.


دژپسند بیان کرد: پیروزی ایران در سوریه و اقتدار آن در منطقه، باعث تحریک دشمنان شد؛ جنگ اقتصادی امرور دارای ابعاد مختلفی است، ابتدا می خواهند جلوی ورود منابع به کشور را بگیرند و از سرمایه گذاری خارجی، صادرات نفت و ... جلوگیری کنند. دشمنان چتر ایمنی معیشتی مردم را هدف قرار داده اند. دشمن، جنگ اقتصادی را تحمیل کرد که با انسداد ورودی ها شرایط را آن قدر سخت کند که مردم را از نظام بگیرد. آن ها این هدف را از طریق فشار بر معیشت مردم دنبال می کنند.


وی تاکید کرد: دشمنان می دانند تا زمانی که نظام از پشتوانه مردمی برخوردار باشد، آسیب پذیر نیست و لذا تمرکز خود را بر موضوعات معیشتی مردم گذاشته اند. قوای نظامی کشور اگر به توانمندی اقتصادی کشور مستحضر نباشد آسیب پذیری افزایش خواهد یافت؛ سیاست های اقتصادی مقاومتی هرگز محدود به کف نشده است بلکه در آن بر موضوعاتی از قبیل اقتصاد دانش بنیان و درون زا تاکید موکد شده است.


دژپسند با بیان این که بدون دغدغه عدالت نمی توانیم اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، اظهار داشت: باید به دنبال مردمی کردن اقتصاد و دخالت دادن بیشتر مردم بر اقتصاد باشیم. سیاست های اقتصاد مقادمتی دارای مواردی است که مولفه های یک اقتصاد پویا و آسیب ناپذیر را دارد. البته این اقتصاد به معنی حصار کشیدن به دور کشور و قطع ارتباط با جهان نیست.


وزیر اقتصاد با اشاره به همکاری نیروهای مسلح در مسائل اقتصادی بیان کرد: آن‌چیزی که در قانون اساسی آمده که نیروهای مسلح در زمان صلح باید به سازندگی کشور کمک کنند، در حال حاضر موضوعیت پیدا کرده است.


دژپسند گفت: ما باید دست به دست هم دهیم که با تقویت بنیه علمی، ابزارهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم؛ برای ادامه حیات باید به توانایی های خودمان اتکا کنیم البته‌ که از ورود تکنولوژی جلوگیری نمی کنیم بلکه بایستی تمامی تکنولوژی جهان را بومی سازی کنیم.


وی با اشاره به خودکفایی تولید بنزین افزود: در شرایطی که دشمن به دنبال فشار بر کشور است، باید در تولید بنزین به نقطه ای برسیم که نیاز به واردات نداشته باشیم. وزیر اقتصاد در پایان تاکید کرد: زمانی می توانیم پیشرفت کنیم که امنیت را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم؛ در این صورت است که مقام معظم‌رهبری می تواند کشتی انقلاب را به اهداف خود برساند. اگر همگی متحد و مانع از نفوذ دشمنان از کشور شویم قطعا از شرایط بحرانی عبور خواهیم کرد. باید قوای نظامی‌و تولید را تقویت کنیم و با وسیله دانش بنیان کردن جامعه به نقطه اوج برسیم و جایی برسیم که تولید منبع کنیم و به غیر از خدا هیچ چیز را نبینیم. با تحقق اقتصاد هوشمند هدررفت های منابع را می توانیم به حداقل برسانیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر