18 فروردين 1398 - 09:18

هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام به رونق تولید کمک می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور حجم بالای نقدینگی است، گفت: هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام در راستای تامین مالی بنگاه‌ها به رونق تولید کمک می‌کند.
کد خبر : ۹۸۶۶۴
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا با بیان این که معاملات بازار سرمایه در سال گذشته بیش از هر مولفه دیگری تحت تاثیر تورم چشمگیر اقتصادی و موضوعات مرتبط با «برجام» و تحریم‌های بین‌المللی بود، گفت: از آنجایی که در بازار سهام، سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری و دادوستد سهام بر اساس اتفاقاتی که در آینده می‌افتد و بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار است، می‌کنند، بنابراین باید به بررسی این اتفاقات پرداخت.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنظر می‌رسد در سال ۹۸ هم یکی از موضوعات اثرگذار بر اقتصاد کشور و در پی آن بازار سهام، موضوعات مرتبط با تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی باشد.


وی اضافه کرد: البته گِره زدن همه موضوعات اقتصاد و مسایل کشور به تحریم‌ها امری نادرست است و تکیه بر توان و تولید داخلی که شاه‌بیت شعار حمایت از کالای ایرانی و همچنین اقتصاد مقاومتی است، می‌تواند دوای درد تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی باشد.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این که شعار امسال نیز "رونق تولید" تعیین شده، بدون شک توجه به تولید و توان داخلی یکی از پیش‌شرط‌های تحقق این شعار است که در راستای شعار سال گذشته و سال قبل از آن، یعنی "اقتصاد مقاومتی" و "حمایت از کالای ایرانی" است.


وی در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه چه نقشی می‌تواند در تحقق شعار رونق تولید و در مجموع توجه به توان و تولید داخلی داشته باشد، اظهار داشت: بدون شک یکی از شرط‌های اصلی رونق تولید، تامین مالی ارزان و نیز کم بهره برای بنگاه‌ها و صنایع است؛ بر این اساس شرکت‌ها و صنایع می‌توانند با حضور در بازار سهام از این مزیت بهره‌مند شوند.ضمن این که یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور حجم بالای نقدینگی است که هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام در راستای تامین مالی بنگاه‌ها از یک سو به رونق تولید کمک می‌کند و از سوی دیگر موجب می‌شود نقدینگی در مسیر مناسب و درست خود قرار گیرد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته تحقق این امر به عزمی راسخ میان متولیان اقتصادی کشور نیاز دارد و باید قوانین و مقررات حمایتی در این زمینه وضع شده و نیز نظارت‌های لازم در راستای اجرای این قوانین صورت گیرد.


وی همچنین از فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به عنوان یکی دیگر از موارد مورد نیاز برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام یاد کرد و افزود: با توجه به مزایایی که حضور نقدینگی در بازار سهام دارد و به آنها اشاره شد، باید تلاش کنیم تا در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده، این مهم تحقق پیدا کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر