11 آذر 1401 - 18:01
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

فرصت ۵۰ میلیارد دلاری ایران در ترانزیت/ راه دستیابی به منابع ارزی چیست؟

با تعیین یک کارگروه ویژه برای گسترش روابط با کشور‌های دیگر می‌توانیم به ۱۲۲ میلیارد دلار بلوکه شده دسترسی پیدا کنیم
کد خبر : ۱۴۳۲۹۰

یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: با توجه به اینکه گاز در جنوب کشور تولید می‌شود و بخشی از آن در شمال کشور مصرف می‌شود اگر بتوانیم گاز مصرفی شمال کشور خود را به وسیله واردات گاز کشور‌های شمالی تامین کنیم هزینه‌های حمل و‌نقل کاهش می‌یابد. در این رابطه مدتی هم با کشور‌هایی مثل ترکمنستان این کار را انجام داده‌ایم و با توجه به اینکه این اقدام برای ما مزیت خوبی محسوب می‌شود، می‌توانیم دوباره از این مزیت استفاده کنیم.

 

وی افزود: با توجه به شرایط جدید جهان و شرایط ایران در هاب منطقه بودن و موقعیت ژئوپولیتیک، ایران می‌تواند در این شرایط با کشور‌هایی مثل روسیه، چین و کشور‌های طرف با این کشور‌ها که در تحریم غرب هستند، تعاملاتی را در نقل و انتقالات داشته باشد که این خود بازار خوب و ارزآوری برای کشورمان است. علاوه بر این می‌توانیم بخشی از نیاز خود به گاز را از طریق روسیه تامین کنیم.

 

آل اسحاق بیان کرد که مبادلات با این کشور‌ها در تعاملات واردات و صادرات و در ترانزیت پیش‌بینی می‌شود که چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال است که حجم عظیمی است، اظهار کرد: این فرصت جدیدی برای تعاملات ایران در منطقه است که چه به صورت سوآپ و چه از طریق ترانزیت، صادرات و واردات تعاملات خود را افزایش دهد. البته این مسئله پیش‌نیاز‌هایی هم دارد که باید سیستم حمل‌و‌نقل، قوانین و مقررات، نظامات بانکی و مبادلات ارزی فراهم باشد.

 

وی با اشاره به تعاملات مالی بین ایران و دیگر کشور‌ها که بانک مرکزی وظیفه تسهیل آن را برعهده دارد، تصریح کرد: در وسیله‌های مبادله که دلار، یورو، روبل، یوان و ریال است، باید به نحوی عمل شود که نیازی به دلار و یورو نباشد. البته چین و روسیه در حال مذاکره هستند تا نقش دلار و یورو را در مبادلات خود کاهش دهند. با اقدامات بانک‌مرکزی نیز بین ایران و روسیه روابطی شکل گرفته که این دو کشور در مبادلات خود این ارز‌ها را حذف کنند، اما حجم این مبادلات هنوز به حد و سرعت لازم خود نرسیده است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم روابط مالی، بانکی و ارزی را تسهیل کنیم می‌توانیم با سرعت بیش‌تری به مبادلات ۵۰ میلیارد دلاری مد نظر برسیم، گفت: علاوه بر این این اقدام باعث تسهیل رابطه ایران با چین، روسیه و دیگر کشور‌ها می‌شود. با توجه به آمار و ارقام صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر ایران ۱۲۲ میلیارد دلار در کشور‌های دیگر پول دارد که تنها به حدود ۳۹ میلیارد دلار آن دسترسی دارد و این به دلیل نوع روابطی است که شکل گرفته است.

 

وی با پیشنهاد اینکه با تعیین یک کارگروه ویژه برای گسترش روابط با کشور‌های دیگر می‌توانیم به این ۱۲۲ میلیارد دلار دسترسی پیدا کنیم، افزود: این میزان بسیاری از مسائل را برطرف می‌کند و از طرفی می‌توانیم از فرصت تعامل با کشور‌ها نیز بهره ببریم. اگر یک گروه ویژه‌ای با حمایت دولت و در تعامل با وزارت صمت و وزارت امور خارجه شکل بگیرد می‌تواند به طور ویژه این مسئله را پیگیری کند.

 

آل اسحاق در پایان گفت: با استفاده از نظام تهاتر مشابه کاری که در دوره وزارت بنده با ایجاد یک گروه برای پیگیری تعاملات با استفاده از تهاتر شکل گرفت نیز می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم. بانک مرکزی با ایجاد این گروه می‌تواند بار عظیمی از مشکلات کشور را بردارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر