14 آذر 1401 - 16:10
رئیس سازمان امور مالیاتی مطرح کرد؛

پیش‌بینی سهم مالیات در بودجه ۱۴۰۲

پیش‌بینی سهم مالیات در بودجه ۱۴۰۲
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: پیش‌بینی ما در بودجه سال آینده ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است.
کد خبر : ۱۴۳۸۰۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: در حوزه مالیات اعتقاد داریم که همسو با سیاست‌های دولت، گام‌های مهمی برداریم.

وی افزود: تلاش می‌کنیمب به کمک پایگاه اطلاعاتی همه فعالیت‌های مالیاتی را رصد کنیم و درنتیجه این اقدامات در سال جاری بالغ بر یک و نیم میلیون اظهار نامه مالیاتی دریافت کردیم. این در حالی است که در هشت ماهه اخیر حدود یک میلیون مودی جدید مجددا شناسایی شده است. طبیعتا شناسایی مودیان جدید از یک طرف و افزایش کیفیت رسیدگی‌ها از طرف دیگر، کمک می‌کند تا فرار‌های مالیاتی و کتمان‌های درآمد را شناسایی کنیم تا بتوانیم مالیات بهتری را وصول کنیم.


جهت گیری‌های سازمان از یک طرف موضوع کاهش فرار‌های مالیاتی و از طرف دیگر استفاده از خدمات الکترونیکی و توسعه خدمات الکترونیک و استقرار دولت الکترونیک در نظام مالیاتی با هدف کاهش مراجعه مردم به ادارات و افزایش رضایت مودیان مالیاتی است. از سوی دیگر استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و استفاده جامع از داده‌ها برای تشخیص بهتر و عادلانه‌تر و دقیق‌تر مالیات، رویکرد دیگری است که سازمان امور مالیاتی دنبال می‌کند.


منظور با بیان اینکه رشدی که در وصول مالیات اتفاق افتاد کاملا محسوس است، اظهار کرد: سال گذشته در وصول مالیات، رشد ۵۸ درصدی داشتیم به گونه‌ای که میانگین ماهانه وصول مالیات از ۱۵ همت در سال ۱۳۹۹ به ۲۵ همت در سال گذشته افزایش پیدا کرد. در سال جاری هم این مسیر ادامه دارد به طوریکه در هشت ماهه امسال حدود ۶۰ درصد رشد وصول مالیات را داریم و به طور میانگین حدودا در هر ماه ۴۰ هزار میلیارد تومان وصول مالیات  داریم. همچنین باید توجه داشت که  در ۸ ماهه امسال، ۳۱۰ همت وصول مالیات داشتیم که از کل وصول مالیات در سال گذشته فراتر رفته است. به بیان دیگر در هشت ماه نخست سال گذشته، ۱۹۲ همت بوده؛ یعنی ما در هشت ماهه اول به طور دقیق ۶۲ درصد رشد وصول مالیات را داشتیم.  


رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: پیش‌بینی ما در بودجه سال آینده ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است؛ گام بلندی که در جهت افزایش سهم مالیات در بودجه است. این در حالی است که در شش ماهه نخست امسال سهم مالیات در تامین مخارج دولت حدود ۵۵ درصد بود. با احتساب گمرک حدود ۶۰ درصد می‌شود. هدف گذاری ما این است که برای سال ۱۴۰۳ حداقل ۸۰ درصد بودجه دولت با مالیات تامین شود.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر