20 آذر 1401 - 17:43

نحوه وصول یا برگشت چک در شعبه

اگر چکی را از کسی دریافت و برای وصول آن به شعبه مراجعه کردید باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید به بهترین شکل، چک خود را نقد کنید.
کد خبر : ۱۴۴۰۳۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در این زمینه باید توجه داشته باشید در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد شما می‌توانید از بانک درخواست کنید هر مقدار موجودی در حساب جاری شخص صادرکننده چک را به شما پرداخت کند.

 

در واقع بانک مکلف است به تقاضای دارنده چک، مبلغ موجودی در حساب جاری شخص صادرکننده چک را به دارنده چک بپردازد. همچنین می‌توانید از بانک درخواست کنید سایر حساب‌های شخص در همان بانک را بررسی کرده و موجودی آن حساب‌ها را نیز در قبال چک شما پرداخت کند.

 

در این خصوص بانک ‌به ‌ترتيب ‌اولويت ‌از حساب ‌قرض‌الحسنه‌ پس‌انداز،‌ حساب ‌سرمايه‌گذاري‌ کوتاه‌مدت ‌و‌ حساب‌سرمايه‌گذاري ‌بلندمدت برداشت کرده و به ذینفع چک پرداخت می‌کند.

 

همانگونه که گفته شد این موارد باید از سوی ذینفع چک از بانک مربوطه درخواست شود. در مرحله آخر و در صورت عدم کفایت مجموع مبالغ موجود در حساب‌های شخص نزد بانک صادرکننده چک به درخواست دارنده چک، گواهینامه عدم پرداخت به میزان کسری مبلغ چک صادر می‌شود.

 

برای مثال اگر شخصی چکی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال کشیده باشد و موجودی حساب جاری ایشان 40 میلیون ریال باشد بانک به تقاضای دارنده چک مکلف است مبلغ 40 میلیون ریال را برداشت کرده و به ذینفع پرداخت کند. همچنین اگر در سایر حساب‌های شخص (‌قرض‌الحسنه‌ پس‌انداز،‌ حساب ‌سرمايه‌گذاري‌ کوتاه‌مدت ‌و‌ حساب‌سرمايه‌گذاري ‌بلندمدت) نزد همان بانک مبلغ ۵۰ میلیون ریال باشد این مبلغ نیز پرداخت می‌شود. با این حساب مجموع مبالغ (۴۰+۵۰) پرداخت‌شده معادل ۹۰ میلیون ریال است و برای ۱۰ میلیون ریال باقی‌مانده از مبلغ چک نیز بنا به درخواست دارنده، گواهينامه عدم پرداخت صادر می‌شود.

برچسب ها: چک وصولی وصول چک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر