ایبِنا بررسی کرد؛

جذابترین منطقه تهران برای خریداران مسکن

متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۴۸ میلیون تومان رسید.
کد خبر : ۱۴۴۸۵۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به  ۱۰ هزار و ۱۸۴ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷.۲ و ۴.۲  درصد افزایش نشان می‌دهد.

در آخرین ماه پاییز امسال، متوسط قیمت معامله یک متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۲.۹ درصدی نسبت به ماه قبل است.

 

از مجموع بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم این واحدها در مقایسه با آذرماه سال قبل حدود ۴.۲ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم ساختمان‌های با عمر بالا با قدمت "۱۱ تا ۱۵" و "بیش از ۲۰" سال ساخت افزوده شده است.

 

جذاب‌ترین منطقه شهر برای خریداران مسکن

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲  به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و  ۹.۳ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۹۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۴ میلون و ۴۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

 

خریداران به دنبال خانه‌های کوچکتر

به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۶.۶ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۷.۵ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کم‌تر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۴۶.۱ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

 

اجاره مسکن چقدر افزایش یافت؟

 

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذرماه سال ۱۴۰۱ نشان دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۱.۳ و ۴۶.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رشد ماهانه شاخص اجاره در آذرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری، ۲.۵ و ۳ درصد بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر