واکنش غیرمنتظره چین به افزایش هزینه‌های بندری آمریکا

واکنش غیرمنتظره چین به افزایش هزینه‌های بندری آمریکا
خطوط کشتیرانی چین در اقدامی غیرمنتظره و با عدم اعمال هزینه‌های اضافی، به مقابله با هزینه‌های جدید بندری آمریکا می‌پردازد.
کد خبر : ۱۷۸۳۹۱

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از یاهو فایننس، در واکنش به هزینه‌های جدید بندری آمریکا که قرار است از ۱۴ اکتبر بر کشتی‌های چینی اعمال شود، خطوط کشتیرانی «کوسکو» (Cosco) و «اورینت اوورسیز کانتینر لاین» (OOCL) اعلام کردند که هیچ هزینه اضافی برای خدمات خود در بنادر آمریکا وضع نخواهند کرد.

در حالی که دیگر اپراتور‌های خطوط کشتیرانی به دنبال کاهش بار‌ها و انتقال کشتی‌ها به مقاصد دیگر هستند، این اقدام نشان‌دهنده عزم چین برای نادیده گرفتن این هزینه‌های سنگین است. کوسکو به مشتریان خود در آمریکا اطلاع داده است که هیچ تغییری در خدمات خود پیش از اجرای این هزینه‌ها نخواهد داشت.

در همین رابطه «جودا لوین» تحلیلگر Freightos، در یادداشتی نوشت: «به نظر نمی‌رسد که کشتی‌های باربری تأثیر زیادی از اجرای این قانون جدید تجربه کنند.»

این هزینه‌ها که در سال ۲۰۲۶ برای کوسکو و OOCL تا ۲.۱ میلیارد دلار هزینه دارد، ممکن است از طریق یارانه‌های دولت چین جبران شود. بر این اساس آمریکا در هر سفر از کشتی‌های متعلق به چین به ازای هر تن خالص بار ۸۰ دلار دریافت می‌کند. اپراتور‌های غیرچینی نیز باید مبلغ بیشتری از ۲۳ دلار به ازای هر تن خالص یا ۱۵۴ دلار به ازای هر واحد معادل بیست فوت (TEU) پرداخت کنند.

این هزینه‌ها باید پیش از ورود کشتی‌ها از طریق پلتفرم وزارت خزانه‌داری پرداخت شوند و کشتی‌ها باید مدرک پرداخت را ارائه دهند. در غیر این صورت، ممکن است از ورود به بنادر آمریکا یا انجام عملیات بارگیری منع شوند.

دولت چین نیز در اواخر سپتامبر قوانین جدیدی را تصویب کرده که به این کشور اجازه می‌دهد هزینه‌های بندری تلافی‌جویانه وضع کند و دسترسی به بنادر و داده‌ها را برای کشتی‌های کشور‌های متخلف از چین مسدود کند.

با توجه به اینکه خطوط کشتیرانی آمریکایی سهم کمی از حمل و نقل ترانزیتی اقیانوس آرام دارند، این اقدامات چین ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد، اما نشان‌دهنده تشدید وضعیت در آستانه اجرای قانون است.

نرخ‌های حمل و نقل کانتینری در اقیانوس آرام نیز به کاهش ادامه می‌دهند و این وضعیت نشان‌دهنده افزایش ظرفیت در صنعت حمل و نقل دریایی است.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»