کُری جدید ترامپ جنگ تجاری با چین را پیچیده‌تر کرد

با کری خوانی جدید ترامپ برای چینی‌ها، بزرگترین جنگ تجاری دنیا وارد فاز جدیدی شد.
کد خبر : ۱۰۰۲۴۲
جنگ تجاری

به گزارش ایبِنا به نقل از آسوشیتد پرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تا زمانی که در قدرت است، چین تبدیل به ابر قدرت نخواهد شد.


وی در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت: تا زمانی که من رئیس جمهور آمریکا هستم، چین به ابرقدرت تبدیل نخواهد شد.  از سوی دیگر، یانگ میان، استاد دانشگاه روابط بین الملل چین به اسپوتنیک گفت: جنگ تجاری برای همه کشورها بازار جهانی می‌تواند یک شوک اقتصادی ایجاد کند و ترامپ هیچ شانس و فرصتی برای جلوگیری از رشد اقتصاد چین را ندارد.


وی گفت: ترامپ حداکثر هشت سال می‌تواند قدرت را دست داشته باشد. با این حال هیچکسی نمی‌تواند پیشروی چین را متوقف کند. هرگونه ترفند و اقدامی که آمریکا صورت دهد، نمی‌تواند مانع رونق و پیشرفت چین شود اگر چه موانعی برای جلوگیری از این پیشروی وجود دارد. با این حال امکان متوقف کردن پیشرفت چین امکانپذیر نیست.


در حالی که ابراز نگرانی درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان به پای ثابت سخنان مقام‌های اقتصادی جهان تبدیل شده، رییس صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا اعلام کرده است که «اگر مسئله اختلافات تجاری چین و آمریکا حل نشود، چشم‌انداز اقتصادی جهان با یک ریسک روبروست.»


وی با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصاد جهان، گفت: به طور مشخص ریسکی که در این چشم انداز می‌تواند شرایط را از پیش‌بینی‌ها بدتر کند، تداوم تنش‌های تجاری بین چین و آمریکاست و اگر این تنش‌ها حل نشود، این ریسک به مسیر خود ادامه خواهد داد.


صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته در تازه‌ترین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان، برآورد خود از رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ را به ۳.۳ درصد کاهش داد که نسبت به پیش‌بینی ۳.۵ درصدی که قبلا عنوان کرده بود پایین‌تر است. این گزارش در همان زمان هم هشدار داده بود که درصورتی که تنش‌های تجاری آمریکا و چین ادامه پیدا کند و همچنین طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تحقق برسد، رشد اقتصادی جهان بازهم کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد شد.


روز جمعه گذشته دولت چین در واکنشی که به نگرانی از نتیجه مذاکرات با آمریکا دامن زد، اعلام کرد که ادامه مذاکرات بین دو اقتصاد بزرگ جهان تا زمانی که واشنگتن مسیر خود را تغییر ندهد «بی‌معنی» خواهد بود.


آمریکا و چین از سال گذشته وارد یک جنگ تجاری با یکدیگر شده‌اند که به وضع تعرفه روی واردات کالاها به ارزش میلیاردها دلار منجر شده است. هر دو کشور در دسامبر موافقت کرده بودند از وضع تعرفه جدید به مدت ۹۰ روز دست نگه دارند و در این مدت تلاش کنند به توافق برسند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر