16 تير 1398 - 11:11
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای اینستکس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از رویه اروپایی‌ها در مذاکرات انتقاد کرد و گفت: اینستکس نیز ماهیت اروپایی‌ها و بدعهدی‌های آنها را هویدا کرد.
کد خبر : ۱۰۱۶۴۴
اینستکس

الیاس حضرتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به آینده مراودات ایران با اروپا، گفت: در گذشته دید بسیار مثبتی در این رابطه وجود داشت به گونه ای که خروج آمریکا از برجام نیز با حضور اروپایی ها تبدیل به دغدغه ای نشد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در طی یک سال گذشته اروپایی ها بر ماهیت پوک خود اصرار ورزیدند، افزود: رویه فعلی اروپایی ها در مذاکره و مراوده با ایران نشان داد نه توان کافی وجود دارد و نه اراده لازم بر این مهم استوار است.


وی با تاکید بر اینکه اروپایی ها فقط در حد حرف توانستند پیش قدم مراودات باشند، تصریح کرد: متاسفانه این رویه اروپایی ها باعث شد ذهنیت ملت و مسئولان نسبت به آنها عوض شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اروپایی ها بارها وعده رفع تحریم های نفتی و بانکی را داده بودند، گفت: بر خلاف این وعده ها اروپایی ها حتی یک قدم نیز برنداشته اند، از اینرو وابستگی بیش از پیش آنها به آمریکایی ها هویدا شده است.


حضرتی با تاکید بر اینکه خوشبختانه ایران به ماهیت اروپایی ها به عنوان شریک تجاری پی برده است، افزود: جای تاسف دارد که اتحادیه اروپا با  قدمت بسیار زیاد خود نتوانست حتی از منافع و هویت خود دفاع کند.


وی با بیان اینکه در موضوع اینستکس قرار بود صندوقی برای خرید نفت از ایران ایجاد شود، تصریح کرد: این صندوق قرار بود تامین کننده نیازهای مختلف ایران از کشورهای اروپایی باشد که متاسفانه در حال حاضر این وعده اروپایی ها نیز با بدعهدی به سرانجامی نرسیده و هیچ وجهی به آن واریز نشده است.


حضرتی با تاکید بر اینکه اروپایی ها اکنون از تامین کالاهای غیر تحریمی از طریق اینستکس خبر داده اند، افزود: تامین دارو و امثالهم از این طریق با شرایط قبل تفاوتی ندارد و این رویه اروپایی ها توهین به ملت ایران است.


این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ضمن اینکه مذاکره با اروپایی ها ادامه دارد، اما ایران باید رویه قبلی خود را در پیش بگیرد، تصریح کرد: خوشبختانه از این پس عمل به تعهدات برجامی منوط به پایبندی طرف های قرارداد خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه ادامه شرایط قبل در مواجه با اروپایی ها به صلاح نیست، گفت: ایران زمانی خود را در خصوص تعهدات برجامی متعهد می بیند که طرف مقابل نیز به وعده های خود عمل کند.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران منتظر درگیر شدن بیش از پیش در تحریم های بانکی و غیره نمی ماند، از اینرو خود راه نفسی در این حوزه ها باز خواهد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر