بلومبرگ تاکید کرد؛

ارزش ریال برخلاف ادعای ترامپ در حال افزایش است

شبکه خبری بلومبرگ در واکنش به ادعای دونالد ترامپ مبتنی بر اثر بخش بودن تحریم‌های اعمال شده و از دست رفتن ارزش پول ملی ایران اعلام کرد که ارزش ریال ایران در حال تقویت است و این واقعیت را باید پذیرفت.
کد خبر : ۱۰۲۲۴۹
پول نو

به گزارش ایبِنا، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی ادعای ترامپ مبنی بر اثربخش بودن تحریم‌های آمریکا و از دست رفتن ارزش پول ملی ایران پرداخت و نوشت: اگر پولی در دنیا باشد که انتظار نداشته باشید در حال تقویت ارزش است، آن ریال ایران است. اما این اتفاق در حال رخ دادن است.


این گزارش می‌افزاید: واقعیت این است که ریال در حال تقویت ارزش است و در یک هفته گذشته حدود هشت درصد نسبت به دلار قوی‌تر شده و افزایش ارزش ریال از اوایل ماه می (اردیبهشت) تاکنون به ۳۰ درصد رسیده است.


بلومبرگ که این آمارها را براساس آمارهای پایگاه‌های داخلی تحلیل کرده است، صحت آن را در گزارشی میدانی از فعالان بازار ارز در ایران تایید می‌کند. دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا مدت‌هاست درحال تشدید تحریم‌های علیه ایران است. ترامپ که معمولا درباره موفقیت این فشارها صحبت می‌کند ماه گذشته و درپی افزایش تنش ایران و آمریکا در خلیح فارس، تحریم‌ها را شدیدتر هم کرده است.


ترامپ در ماه ژانویه در نشست کابینه دولت آمریکا مدعی شد که "ارزش پول ملی ایران به لطف ما تحت محاصره و فشار است". استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور در این رابطه می‌گوید: انعطاف‌پذیری و بازگشت ارزش ریال نشان می‌دهد که ایران که بخشی از وارداتش را برای حفظ ارز در کشور محدود کرده توانسته وضعیت خود را به ثبات برساند.


بلومبرگ در ادامه گزارش خود می‌افزاید: البته تغییراتی در سیستم ارزی ایران نیز رخ داده است. بانک مرکزی ایران قیمت ارز رسمی کشور را در سطح ۴۲۰۰ تومان حفظ کرده است؛ ولی اخیرا تلاش کرده که صادرکنندگان بیشتری را به استفاده از سامانه مبادلات تجاری "نیما" وارد کند که از سال گذشته راه‌اندازی شده است. نرخ ارز در سامانه نیما در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده تا شرکت‌های بیشتری را برای فروش ارز حاصل از صادرات خود در این سامانه تشویق کند.


بر اساس این گزارش، این اقدام فشار روی ریال را در بازار آزاد که بیشتر توسط کسب‌ و کارهای خُرد و افراد عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد کاهش داده است. قیمت دلار در بازار آزاد اکنون حدود ۱۲ هزار تومان است و به قیمت در بازار نیما که حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است نزدیک شده است.


بلومبرگ در پایان می‌نویسد: ریال با وجود اینکه در این مدت تقویت شده، هنوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش ارزش داشته و شرایط درحال حاضر برای پایین نگه داشتن نرخ ارز در کشور سخت‌تر از گذشته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر