30 شهريور 1398 - 09:15
سلیمی در گفتگو با ایبِنا:

تحریم دوباره بانک مرکزی جنبه تبلیغاتی و روانی دارد

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه با اشاره به تحریم دوباره بانک مرکزی از سوی رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که این موضوع تاثیر چندانی بر بازارها نخواهد داشت و بیشتر جنبه روانی و تبلیغاتی دارد.
کد خبر : ۱۰۴۷۱۰
سیدحسین سلیمی

سیدحسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تحریم دوباره بانک مرکزی از سوی دونالد ترامپ و تاثیر آن بر بازارهای مختلف با توجه به اینکه پیش از این نیز بانک مرکزی تحریم شده و نقل و انتقال مالی با ایران محدودیت داشت، گفت: این نوع از تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی و تبلیغاتی دارد و بر بازارهای مختلف تاثیری نخواهد داشت.


وی با اشاره به اتهام‌زنی مقامات آمریکایی درباره حمله ایران به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان اظهار داشت: پیش از این نیز با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا، نقل و انتقال پول با مشکل مواجه بود و با اعمال تحریم جدید، اتفاق جدیدی رخ نداده و محدودیت‌ها بیشتر نخواهد شد.


عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در عین حال خاطرنشان کرد: البته هر نوع تحریمی تاثیر روانی و انتظاری و همچنین افزایش ریسک معاملات در بازار را به همراه خواهد داشت و تحریم جدید نیز از این موضوع مستثنی نیست.


عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: اگر به جزییات قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران مراجعه کنید، می‌بینید که تحریم بانک مرکزی و افزودن صندوق توسعه ملی و چند نهاد و موسسه دیگر نیز به فهرست تحریم‌ها تغییر چندانی در شرایط موجود ایجاد نمی‌کند.


وی در عین حال توضیح داد: با توجه به قانون اساسی در آمریکا و با توجه به دستور اجرایی دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا در تحریم بانک مرکزی، رییس جمهور بعدی این کشور (هر فردی که باشد)، برای برداشتن تحریم بانک مرکزی ایران نیاز به کسب مصوبه کنگره خواهد داشت که این موضوع روند برداشتن این تحریم را زمان‌بر خواهد کرد.


سلیمی همچنین درباره پیوستن سامانه سپام بانک مرکزی ایران به پیام‌رسان روسیه و تاثیر آن بر تجارت خارجی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: به هر حال این موضوع نیز گشایشی است و مبادلات با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را تسهیل می‌کند.


وی تصریح کرد: با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه کشورهای اوراسیا و استفاده از پیام رسان روسیه برای مبادلات بانکی، می‌توان بسیاری از کالاهای مورد نیاز را از کشورهای این اتحادیه وارد کرد و بسیاری از کالاهای تولیدی را نیز به این کشورها صادر یا از آنها برای کشورهای ثالث ترانزیت کرد.


عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران افزود: البته باید توجه داشت که با وجود مبادله با پول‌های ملی اما همچنان خرید و فروش کالاهایی که تحت تحریم آمریکا هستند یا حمل و انتخاب بندر ترازیتی آن با مشکل روبروست.


سلیمی در عین حال خاطرنشان کرد که نباید انتظار داشته باشیم که با پیوستن به این اتحادیه و انجام مبادلات بانکی از طریق پیام رسان روسی، درد کل اقتصاد کشور درمان شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر