05 مهر 1398 - 11:28
لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا:

تعدیل نرخ‌های پایه؛ عامل کاهش ارزش صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید تعدیل و واقعی‌سازی نرخ‌های پایه صادراتی در گمرکات، عامل اصلی در کاهش ارزش صادرات در ۵ ماهه نخست امسال بوده است.
کد خبر : ۱۰۵۱۹۰
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره کاهش ارزش صادرات و افزایش وزنی آن گفت: برای بررسی آمار صادرات در ۵ ماهه نخست امسال نباید تنها قسمت خالی لیوان را دید. نمی‌توان کاهش ۱۰ درصدی ارزش صادرات را دید اما به افزایش ۳۰ درصدی وزنی صادرات توجهی نکرد.


رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران درباره اینکه آیا افزایش وزنی صادرات به معنای خام فروشی نیست، اظهار داشت: اگر قیمت‌های پایه صادراتی کشور ثابت می ماند  و ارزش صادرات کاهش داشت ولی رشد صادرات وزنی افزایش می‌یافت، به معنای خام فروشی بود اما امروز شاهد هستیم که قیمت‌های پایه صادراتی برای برخی از کالاها به طور متوسط  تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.


وی کالاهایی که نرخ پایه صادراتی برای آنها تعدیل شده را کالاهای غیربورسی و غیر از فلزات رنگی و محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: نرخ‌های این کالاها از طریق بازارهای جهانی تعیین نمی‌شود.


رئیس کنفدراسیون صادرات توضیح داد که نرخ‌های پایه صادراتی در بخش «سایر کالاها»ی گمرک واقعی‌سازی شده است.


لاهوتی ادامه داد: با توجه فاکتورهای ذکر شده، صادرات با تولید بیشتر افزایش یافته ولی کاهشی که از نظر ارزشی خود را نشان می‌دهد بیشتر مربوط به تعدیل نرخ‌های پایه صادراتی در گمرکات است.


وی گفت: اگر فرض کنیم شرایط در سال آینده مطابق حال حاضر باقی بماند خواهیم دید که از نظر ارزشی نیز رشد صادرات خواهیم داشت که در صورت تداوم وضعیت موجود، سال آینده صادرات کشور از نظر ارزشی نیز رشد خواهد داشت.


لاهوتی توضیح داد: پیش از این اگر به عنوان نمونه یک تن کالا به ۱۰۰ واحد در گمرک محاسبه و صادر می‌شد، نرخ‌های آن واقعی نبود و به طور عملی ۷۵ واحد آن ارزآوری داشت ولی امروز این نرخ‌ها به واقعیت نزدیکتر شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر