رقابت بانک‌های مرکزی و شرکت‌های خصوصی به جنگ سرد رمزارز می‌انجامد

شرکت فیسبوک سال گذشته با بلندپروازی‌های خود، بانک‌های مرکزی جهان را به وحشت انداخت و امسال در تلاش است تا رمزارز خود را راه‌اندازی و روانه بازار کند؛ اتفاقی که در صورت تحقق جنگ سرد رمزارز رخ می دهد.
کد خبر : ۱۱۱۲۹۳
رمز ارز

به گزارش ایبِنا، بانک‌های مرکزی تلاش‌های خود را برای تولید نخستین رمزارز ملی جهان آغاز کرده اند. چین که سابقه طولانی در مسلح کردن واحد پولی خود دارد، هم اکنون در این حوزه پیشگام است و چنین واحد پولی انحصاری دریچه‌های تازه‌ای را در راستای نظارت گسترده به روی دولت پکن باز می‌کند.


براساس اظهارات «آجای بانگا» مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مسترکارت، به نظر می‌رسد دولت‌ها به سمت ملی کردن واحد پولی خود و نظام پرداختی مصرف کنندگان داخلی حرکت می‌کنند.


مسترکارت که به عنوان غول خدمات مالی بر پایه کارت‌های اعتباری شناخته می‌شود، به دلیل نگرانی‌ها بابت تمامیت و امنیت داده‌های کاربران خود و همچنین ابهام در رابطه با چگونگی منتفع شدن از عواید مشارکت در پروژه رمزارز فیسبوک موسوم به لیبرا از این پروژه خارج شد.


نشریه فوربس در گزارشی با تشریح جزئیات این موضوع، مدعی شد که با توجه به رقابت بانک‌های مرکزی با شرکت‌های خصوصی بر سر سیطره دیجیتال بر بازار، احتمال آغاز جنگ سرد رمزارز وجود دارد.


شاید مسترکارت در راستای محافظت از منبع درآمد خود، پروژه لیبرا را ترک کرده باشد زیرا این احتمال را داده که یک واحد پول مبتنی بر زنجیره بلوکی ممکن است به رقیب مستقیم خود و خدماتش تبدیل شود. چنین سناریویی را می‌توان برای شرکت پِیپال نیز متصور شد؛ شرکتی که اکتبر سال گذشته از پروژه لیبرا خارج شد.


مسترکارت به بیش از ۳۰۰ هزار بانک در سرتاسر جهان خدمات می‌دهد و با ۶۰ میلیون تاجر همکاری می‌کند و در عمل شرکتی فراگیر محسوب می‌شود اما خدمات مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند برای آن رقابت ایجاد کند. پس به نظر منطقی است که بیت کوین یا سایر رمزارزها این توانایی را دارند تا  ثبات نظام مالی بازارهای اصلی را به خطر بیاندازند.


فوربس در ادامه گزارش خود به نقل از بلومبرگ می‌افزاید که سرمایه بیت کوین و رمزارزهای عمومی می‌تواند برای شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های تحت حمایت بانک‌های مرکزی خطرآفرین باشد.


در ادامه، به این موضوع نیز پرداخته شده است که اقتصادهای کوچک‌تر نیز در صورت راه اندازی اِستیبل کوین یا همان رمزارز پایدار و بدون نوسان قیمت، می‌توانند در بازار تاثیرگذار باشند.علاوه بر این، به این موضوع نیز اشاره شده است که بانک‌های مرکزی و نهادهای تنظیم کننده بازار می‌توانند با وضع قوانینی در داخل قلمرو خود و در راستای محافظت از واحد پول خود، از ایجاد رقابت جلوگیری کنند.


آسیا پیشتاز عرصه رمزارز


کشورهای آسیایی پیش از این با آغاز تحقیقات خود برای معرفی و ایجاد رمزارز ملی، گوی سبقت را از باقی جهان ربوده اند و احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا در گرد و خاک دنیای دیجیتال گم شود.


کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالای این کشور (CFTC) برای پیش‌بینی تبعات تصمیمات ساده نیز ماه‌ها زمان صرف می‌کنند که این زمان می‌تواند راه را برای تعداد زیادی از محصولات سرمایه گذاری دیجیتال و نوآوری در این حوزه هموار کند.


از این رو، آمریکا برای رسیدن به آسیا به یک تغییر پارادایم و تحول رویکرد فکری همچون انتخاب یک رییس جهوری حامی رمزارز نیاز دارد. شاید آنها امیدهای خود را به فیسبوک گره بزنند؛ شرکتی که پلتفرم شبکه اجتماعی آن همین حالا نیز به شکلی فراگیر در منطقه آمریکای شمالی نفوذ داشته و قصد دارد برای مدیریت رمزارز خود (لیبرا) در راستای پیروز شدن در جنگ سرد رمزارزی، از تجربیات شخصی همچون رییس یک بانک مرکزی استفاده کند.


رمزارزها معادلات را تغییر داده‌اند و بانک‌های مرکزی حالا به آن به طور جدی نگاه می‌کنند. اکوسیستم مالی در حال تحول است و رمزارزها و پلتفرم‌های دیجیتال همچون بیت کوین و اریتریوم پرچمدار این تحول محسوب می‌شوند.  بنابراین از آنجا که کشورها در تلاشند تا کنترل واحد پول و اقتصاد خود را در اختیار گرفته و یک قدم از همسایگان خود پیش باشند، شاید وقوع جنگ سردی با سلاح رمزارز اجتناب‌ناپذیر باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر