احیای بیش از ۴ درصدی قیمت نفت در آستانه نشست اوپک‌پلاس

افزایش امیدها برای کاهش هرچه بیشتر تولیدات نفت توسط اوپک به همراه محرک‌های اقتصادی بانک‌های مرکزی برای مقابله با تاثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت را بیش از ۴ درصد افزایش داد.
کد خبر : ۱۱۲۱۴۹
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، نفت خام برنت صبح امروز با افزایش ۲.۲۴ دلاری (۴.۵ درصدی) بشکه‌ای ۵۱.۹۱ دلار معامله شد؛ این در حالی بود که قیمت هر بشکه نفت به پایین‌ترین سطح خود از جولای ۲۰۱۷ (۴۶.۶۵ دلار) رسیده بود.


ویروس کرونا که از چین شیوع پیدا کرده است، تاکنون حدود ۳ هزار نفر را به کام مرگ کشانده و بازارهای جهان را آشفته ساخته و سرمایه گذاران را برای مواجه شدن با شیب رشد اقتصادی مهیا کرده است؛ اوراق قرضه نیز هفته گذشته بزرگترین ناکامی خود را از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تجربه کرد.


«جفری کیوری» رییس بخش تحقیقات کالاها در موسسه گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: اختلال بی‌سابقه در فعالیت‌های اقتصادی چین به طور تخمینی باعث کاهش تقاضای نفت به اندازه ۴ میلیون بشکه در روز شد؛ این رقم در رکورد بزرگ سال ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸ حدود ۵ میلیون بشکه در روز بود. وی ادامه داد: ظرفیت ذخایر محدود در چین اگرچه بسیار بزرگ است، اما خیلی زود پر می‌شود و در نتیجه آن حتی اگر ظرفیت ذخایر خالی شود باز هم خطر افت تقاضا وجود دارد.


افزایش بهای امروز نفت انعکاس داده‌های منتشر شده توسط چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان طی هفته گذشته بود. فعالیت کارخانه‌ها در این کشور در ماه فوریه با بیشترین سرعت کاهش پیدا کرد؛ موضوعی که بر خسارت عظیم ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد آن صحه گذاشت.


رییس بخش تحقیقات بورس کالا در بانک ملی استرالیا گفت: از یکسو این موضوع بر نفت خام جهان و تقاضای تولید تاثیر منفی محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر خبر فشار عربستان به کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش تولیدات به اندازه یک میلیون بشکه در روز و همچنین تمایل بانک‌های مرکزی برای مداخله و حمایت از بازار از طریق کاهش نرخ بهره، منتشر شد.


وی در ادامه افزود: بنابراین  این موضوع در عین حال که یک وزنه تعادل محسوب می‌شود، تا حدودی بی‌ثبات و در معرض نوسان است. با وجود اینکه روسیه و متحدانش در گروه اوپک پلاس براساس توافقی که تا پایان ماه مارس اعتبار دارد، تولیدات خود را به اندازه ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دادند، اما قیمت‌های نفت از آغاز سال نو میلادی همواره بیش از دو درصد کاهش یافته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها