بهای نفت بیشترین افت هفتگی را از "رکود بزرگ" تا به امروز ثبت کرد

همزمان با شیوع ویروس کرونا و تلاش‌های عربستان سعودی و متحدانش برای اشباع کردن بازار با حجم بی سابقه تولید، قیمت نفت بیشترین افت هفتگی خود را از سال ۲۰۰۸ تا به امروز به ثبت رساند.
کد خبر : ۱۱۲۵۰۵
نفت

به گزارش ایبنا از رویترز، شوک شدید وارد شده به بازار که ترکیبی نادر از عرضه و تقاضا را شامل می شود، باعث شده است تا بازار نفت خام فرو بپاشد؛ این در حالی است که تولیدکنندگان سرتاسر جهان خود را برای مواجهه با سیل غیرمنتظره نفت در هفته های آتی آماده کنند.


دنیل یرگین مورخ انرژی آمریکایی می گوید: این مشکلی است که جنگ بر سر قیمت نفت به وجود می آورد، آن هم در بحبوحه بازاری که هر لحظه محدود و محدودتر می شود. در بیشتر روزهای هفته گذشته کرونا بازارها را به شکلی سرآسیمه به سمت فروش هل داد؛ ویروسی که تاکنون دست کم ۱۳۸ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و بیش از ۵ هزار تن را به کام مرگ کشانده و تجارت، بازارها و زندگی روزمره را مختل کرده است.


عمده تولیدکنندگان نفت از چندی پیش اقدام به تزریق بیشتر نفت خام به بازار کرده اند و این در حالی است که تقاضا به شدت تنزل پیدا کرده است. عربستان بیش از ۳۰ نفتکش را برای صادرات نفت طی هفته های جاری، اجاره کرده و همزمان با افزایش تنش با مسکو بر سر سهم بازار، به طور خاص پالایشگاه های بزرگ اروپا و آسیا را که خریداران نفت روسیه هستند، هدف گرفته است.


گلدمن ساکس اعلام کرده است که حالا انتظار دارد تا ماه آوریل مازاد نفت سرازیر شده به بازار به ۶ میلیون بشکه در روز برسد آن هم در بازاری که به طور معمول حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز مصرف می کند.


روز گذشته پس از آنکه آمریکا و سایر کشورها از برنامه های حمایتی خود برای اقتصاد رو به تضعیف خبر دادند، قیمت ها کمی بالا رفت اما نفت خام برنت در طول هفته ۲۵ درصد ریزش داشت و بیشترین افت هفتگی خود را از سال ۲۰۰۸ تاکنون تجربه کرد.


هر بشکه نفت برنت روز جمعه با ۶۳ سنت افزایش، به ۳۳.۸۵ دلار رسید. قیمت معاملات آتی نفت خام وست تگزاس ایترمیدیت حدود ۲۳ درصد در طول هفته ریزش داشت اما روز جمعه با رشد ۲۳ سنتی هر بشکه روی ۳۱.۷۳ دلار ثابت ماند. 


امیدها برای عرضه یک بسته محرک اقتصادی از سوی آمریکا که بتواند شوک اقتصادی ناشی از کرونا را تعدیل کند، اندکی از قیمت نفت و بورس حمایت کرد. براساس تحقیق انجام شده توسط رویترز، تحلیل گران به طور میانگین پیش بینی خود را از قیمت نفت برای سال ۲۰۲۰ از بشکه ای ۶۰.۶۳ دلار در نظرسنجی فوریه به بشکه ای ۴۲ دلار کاهش داده اند.


با این حال، کاهش قیمت ممکن است تولیدکنندگان پُرهزینه تر را از گود خارج کرده و در نتیجه به کاهش تولید منجر شود. در آمریکا یعنی جایی که به یکباره و پس از رونق صنعت هزینه بر شیل، به بزرگ ترین تولید کننده نفت خام بدل شده است، شرکت های انرژی به دلیل افت قیمت ها خود را برای کاهش سرمایه گذاری و تعدیل برنامه های حفاری آماده کرده اند.


با وجود کاهش شدید قیمت های نفت و گاز طبیعی در هفته جاری و با وجود انتظارات تحلیل گران مبنی بر کاهش تعداد دکل ها ناشی از برنامه های تولیدکنندگان در راستای کاهش هزینه ها، شمار دکل های حفاری آمریکا برای دومین هفته متوالی افزایش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر