04 فروردين 1399 - 08:33

مسکو: ما نه بلکه شرکای عرب ما مقصر اصلی کاهش قیمت نفت هستند

معاون اول نخست وزیر روسیه گفت که مسکو هرگز بدنبال کاهش شدید قیمت نفت یا پایان همکاری خود با اوپک نبوده و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مقصر بحران به وجود آمده در بازارهای نفت هستند.
کد خبر : ۱۱۲۷۵۸
مسکو

به گزارش ایبِنا از رویترز، روسیه و اوپک در اوایل ماه مارس از رسیدن به توافق بر سر چگونگی ادامه فعالیت در خصوص کاهش تولیدات نفتی باز ماندند؛ اوپک خواستار کاهش بیشتر تولیدات بود و مسکو صرفا پیشنهاد تمدید توافق جاری را مطرح کرد. اختلاف نظر در مقطعی پدید آمد که تقاضای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته بود.


قیمت‌های نفت از حدود بشکه‌ای ۵۰ دلار در ششم مارس یعنی زمانی که مذاکرات شکست خورد، روز جمعه هفت گذشته به بشکه‌ای زیر ۲۷ دلار سقوط کرد و این در شرایطی است که ریاض به عنوان بازیگر شماره یک اوپک و مسکو به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان، خود را برای باز کردن کامل شیرهای نفتی به روی بازارها از اول آوریل، مهیا می‌کنند.


در این بین، خبرگزاری تاس به نقل از «آندری بلوسوف» معاول اول نخست وزیر روسیه نوشت: موضع مسکو هرگز این نبوده است که موجبات کاهش قیمت نفت را فراهم کند. این اتفاق کاملا خواسته شرکای عرب ما بود.


وی ادامه داد: حتی شرکت‌های نفتی که به وضوح خواستار حفظ بازار خود هستند، موضعی مبنی بر منحل شدن توافق (اوپک پلاس) نداشتند.


بلوسوف بار دیگر تصریح کرد که پیشنهاد روسیه تمدید توافق جاری به مدت دست کم سه ماه دیگر و به طور بالقوه تا پایان سال ۲۰۲۰ بوده است.


وی در این خصوص تاکید کرد: اما شرکای عرب ما موضعی متفاوت اتخاذ کردند.


«ایگور سچین» رییس پرنفوذ و قدرتمند غول نفتی روسنفت همواره مخالف این توافق سه ساله بوده و اعلام کرده است که این توافق به کشورهای غیر عضو همچون آمریکا این اجازه را می‌دهد تا سهم خود را در بازار افزایش دهند آن هم به قیمت کاهش تولیدات کشورهای دیگر.


سچین در اظهاراتی که روز جمعه به نقل از وی و در نخستین اظهارنظر عمومیش پس از شکست توافق مذکور، منتشر شد، گفت: وقتی سایر تولیدکنندگان تولیدات خود را افزایش می‌دهند، آیا کاهش بیشتر تولیدات فایده‌ای دارد؟  


سچین گفته است که به اعتقاد وی در صورتی که نفت شِیل آمریکا از بازار کنار گذاشته و خارج شود، قیمت‌های نفت می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۰ به بشکه‌ای ۶۰ دلار بازگردد.


این در حالی است که بلوسوف بر این باور است که قیمت‌های نفت حوالی بشکه‌ای ۳۵ تا ۴۰ دلار متعادل خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر