13 فروردين 1399 - 09:26
بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرد:

رکود شدید اقتصاد آمریکا بخاطر کرونا و احیا در سه ماهه سوم ۲۰۲۰

بانک گلدمن ساکس با اصلاح پیش بینی خود از چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا، رکودی به مراتب شدیدتر از برآورد اولیه را به همراه بازگشتی قوی تر و سریع تر از قبل برای ایالات متحده پیش بینی کرد.
کد خبر : ۱۱۲۹۱۴
اقتصاد آمریکا

به گزارش ایبِنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در میان پیش بینی ها و انتظارات جدید گلدمن ساکس به اوج رسیدن نرخ بیکاری تقریبا ۱۵ درصدی در اواخر سال جاری دیده می شود که در مقایسه با پیش بینی اولیه که ۹ درصد اعلام شده بود، به مراتب بیشتر است.


پیش بینی تولید ناخالص داخلی نیز با کاهش ۹درصدی در سه ماهه نخست سال و ریزش چشمگیر ۳۴ درصدی در سه ماهه دوم سال همراه است؛ رکودی که با اختلاف بدترین دوره در تاریخ آمریکا پس از جنگ جهانی دوم لقب خواهد گرفت.


گلدمن ساکس پیش تر کاهش تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۰ به ترتیب برای سه ماهه اول و دوم  ۶ و ۲۴ درصد پیش بینی کرده بود.


این بانک پس از سپری شدن این دوره، انتظار دارد که فعالیت اقتصادی آمریکا با جهشی قابل توجه در سه ماهه سوم سال به ۱۹ درصد برسد؛ چنین اتفاقی ایالات متحده را از بدترین شروع به بهترین سه ماهه تاریخ پرتاب می کند.


اقتصاددانان این بانک برای پشتیبانی از پیش بینی های خود در خصوص نرخ بیکاری به "شواهد تاریخی و افزایش قابل توجه آمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا در هفته های اخیر" اشاره کرده اند.


براساس گزارش اداره کار آمریکا در هفته اخیر حدود ۳.۳ میلیون آمریکایی برای نخستین بار به منظور دریافت غرامت بیکاری فرم پر کردند و گلدمن ساکس پیش بینی می کند که ۵.۵ میلیون نفر دیگر در گزارش بعدی اداره کار آمریکا که پنجشنبه هفته جاری منتشر می شود، به این آمار اضافه شوند.


این موضوع نه تنها به معنای آثار عمیق تر بحران کرونا در کوتاه مدت است بلکه سایه شوم تری را از تبعات موج دوم این بحران بر درآمد و هزینه، می گستراند. از سوی دیگر روند تسهیل سیاست های پولی و مالی به شکلی چشمگیر افزایشی است؛ اتفاقی که با هدف مهار همین موج دوم تبعات انجام گرفته و به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.


گلدمن ساکس برای کل سال کاهش ۶.۲ درصدی رشد ناخالص داخلی را پیش بینی می کند که البته بدتر از تمام چیزی است که آمریکا در دوران رکود بزرگ به چشمان خود دید.


رکود سه ماهه دوم سال سه برابر بیشتر از رقمی است که در سه ماهه نخست سال ۱۹۵۸ به ثبت رسید. پست ترین ارتفاعات رکود در بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز با کف ۸.۴ درصدی در سه ماهه چهارم سال ثبت شد.


براساس پیش بینی گلدمن ساکس منشا اصلی نیروی محرکه برای دوران پس از بحران، سیاست های پولی و مالی است که بسیار بیشتر از حد تصور و انتظارات بوده است. کنگره آمریکا به تازگی بسته نجات ۲ تریلیون دلاری را با اهداف چندگانه به تصویب رساند و گلدمن ساکس انتظار دارد که بسته ای دیگر که به طور ویژه برای حمایت از دولت های ایالتی آمریکا طراحی شده، رونمایی شود.


علاوه بر این، فدرال رزرو نرخ بهره پایه خود را به نزدیکی صفر رسانده و با رونمایی از چندین و چند برنامه دیگر در مسیر حمایت از اقتصاد گام برداشته است.


گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: اقدامات انجام شده برای محدود کردن شیوع کرونا به ویژه از طریق مقررات حفظ فاصله اجتماعی و همچنین افزایش نمونه گیری برای تشخیص ابتلا به کووید-۱۹، به کاهش چشمگیر آمار مبتلایان در ماه آینده منجر خواهد شد و منشا پیش بینی های ما این است که کاهش گسترش شیوع کرونا و وفق پذیری کسب و کارها و افراد بستر را برای احیای تدریجی اقتصاد که نقطه آغاز آن مه یا ژوئن است، فراهم می آورد.


با این حال، این اتفاق بدون رکود قابل توجه بخش تولیدات صنعتی به ویژه صنعت خودروسازی و همچنین هزینه های مصرف کنندگان رخ نخواهد داد که البته رکود این دو بخش با افزایش تولیدات در بخش صنایع غذایی و نوشیدنی و تجهیزات پزشکی جبران می شود.


در ادامه یادداشت گلدمن ساکس آمده است: انتظار داریم بخش تولید بسیار سریع تر از بخش خدمات احیا شود زیرا کارخانه ها احتمالا خیلی زودتر از شرکت های خدماتی غیرضروری فعالیت خود را از سر می گیرند.


فدرال رزرو سن لوئیز اخیرا در بحبوحه تعدیل ۴۷ میلیون نیروی کار، نرخ بیکاری را با سقف ۳۲ درصد تخمین زده اما "جیمز بولارد" رییس این نهاد نیز معتقد است که اقتصاد آمریکا پس از این بحران قوی تر از قبل باز خواهد گشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر