29 فروردين 1399 - 09:45

غلبه بر ریسک‌های اقتصادی کرونا با قرارداد کشف پریمیوم

خریدار وفروشنده زمان انعقاد قرارداد کشف پریمیوم، برای معامله حجم مشخصی از یک کالای استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می‌رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی، تعیین می‌شود.
کد خبر : ۱۱۳۳۵۷
مدیریت ریسک

به گزارش ایبِنا، در زمان انعقاد قرارداد کشف پریمیوم، خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی، تعیین می شود؛ به این ترتیب این قرارداد در مواقع بحرانی و پر ریسک همچون شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اطمینان خاطر می دهد.


شیوع ویروس کرونا در دنیا تولیدکنندگان و فعالان صنایع را طی هفته های گذشته با چالش زیان ناشی از نوسان قیمت کالاها مواجه کرد؛ به طوری که در دوره گسترش دامنه این بیماری در کشورهای مختلف، شاهد افت قیمت محصولاتی همچون پی وی سی، متانول، محصولات فولادی و سایر کالاها در بازارهای جهانی بودیم که این موضوع ریسک زیادی برای تولیدکنندگان این کالاها ایجاد کرد.


این نوسان قیمت ها در حالی صنایع را متحمل ریسک کرد که بازارهای مالی و بورس های کالایی همواره ابزارهایی از جمله قراردادهای کشف پریمیوم برای پوشش ریسک ناشی از این نوسانات طراحی و معرفی کرده اند که شاید بهره گیری از این ابزارهای نوین بتواند این ریسک ها را تا حد زیادی پوشش دهد. به طوری که شاید بتوان گفت نوسانات اخیر و ریسک های مترتب بر آن، هشداری برای شرکت های تولیدی و صنایعی باشد تا از ابزارهای مالی همچون معاملات آتی و قراردادهای کشف پریمیوم برای پوشش ریسک های احتمالی خود بهره گیرند و تنها به قراردادها و خرید و فروش های مبتنی بر معاملات نقدی اکتفا نکنند.


بیمه ای در برابر التهابات


در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص مهم ترین مزایای این ابزارها در پوشش ریسک های احتمالی صنایع به ایبِنا گفت: مهم ترین مزیت استفاده از قراردادهای کشف پریمیوم این است که همچون اوراق سلف موازی استاندارد، راهکاری مفید برای هج کردن ریسک های متحمل بر مصرف کننده و تولیدکننده یک کالای خاص است. در شرایط کنونی که قیمت کالاهای وابسته به بازارهای جهانی با نوسانات شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه است، ابزارهای مالی نوین می توانند به تولیدکننده و یا مصرف کننده کالاها در پوشش ریسک های ناشی از این نوسانات کمک کند. ضمن اینکه به کمک این ابزارها خریدار و فروشنده آن کالا می توانند با اطمینان بیشتری نسبت به برنامه ریزی برای تولید آتی خود اقدام کنند.


ساناز صمدی، اظهار کرد: استفاده از این نوع قراردادها می تواند امکان برنامه ریزی برای تولید محصول را با ایجاد اطمینان خاطر از تامین به موقع مواد اولیه مصرفی، به خریدار ارایه کند؛ به طوری که در زمان انعقاد قرارداد کشف پریمیوم، خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای اساسی استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی، تعیین می شود. به این ترتیب، خیال خریدار در طول این مدت از تامین مواد اولیه موردنیاز خود راحت بوده و برای تولید آتی اطمینان حاصل می کند. فروشنده نیز با امنیت خاطر از اینکه خریداری برای محصولش وجود دارد، براساس افق زمانی مندرج در قرارداد، برای تولید خود برنامه ریزی می کند.


وی افزود: مزیت مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که در قراردادهای کشف پریمیوم معامله با پرداخت مبلغ ناچیزی و نه کل مبلغ، قطعی می شود و تسویه نهایی در آینده و براساس قیمت های اصلی در آن زمان صورت می گیرد.


به گفته صمدی، با توجه به اینکه در بازه زمانی بلندمدت ریسک های احتمالی و عدم اطمینان از شرایط تولید و روند قیمت ها در آینده بیشتر ظهور و بروز می کند، کاربرد قراردادهای کشف پریمیوم در بازه های زمانی طولانی تر کاربرد بیشتری داشته و با پوشش ریسک های احتمالی، آینده را برای دو طرف تضمین می کند.


وی با اشاره به اینکه استفاده از این ابزارها هنوز در میان صنایع جایگاه خود را پیدا نکرده، اما زیرساخت های آن در بورس کالا فراهم است، گفت: بورس کالا در حالی این ابزار را در اختیار صنایع قرار داده که باید با فرهنگ سازی، شرکت ها از مزایای زیاد آن مطلع شوند که البته با توجه به نوپا بودن این ابزار مالی به تدریج شاهد توسعه و ترویج استفاده از آن در میان تولیدکنندگان خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر