05 ارديبهشت 1399 - 09:17

موافقت اروپا با ایجاد صندوق اضطراری یک تریلیون یورویی 

رهبران اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند که صندوق اضطراری یک تریلیون یورویی را برای کمک به بهبود شرایط ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا ایجاد کنند. ارائه جزئیات این صندوق تا تابستان به تاخیر افتاده است.
کد خبر : ۱۱۳۵۹۰
اتحادیه اروپا

به گزارش ایبِنا از فرانس ۲۴، در حالی که دفتر مرکزی اتحادیه اروپا در بروکسل به همراه بسیاری از کشورهای اروپا در قرنطینه به سر می‌برند، رهبران ۲۷ کشور اروپایی با برگزاری کنفرانس ویدئویی چهار ساعته به بررسی برنامه توسعه‌ایی و بودجه مشترک برای سال‌های ۲۷ -۲۰۲۱ پرداختند.


بودجه مشترک چند ساله حدود یک درصد از تولید اقتصادی اتحادیه اروپا را شامل می‌شود که مدت‌ها است به یکی از بحث انگیزترین موضوعات اعضای اتحادیه اروپا تبدیل شده است.


به نوشته فرانس ۲۴، اگرچه«جوزپه کنته» نخست وزیر ایتالیا پس از پایان این نشست از  آن به عنوان "پیشرفت بزرگ" استقبال کرد، اما اجرای این طرح آسان نخواهد بود.


امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفت که اختلاف میان اعضای اتحادیه اروپا در مورد اینکه آیا این صندوق باید وام‌های بلاعوض را تأمین کند یا وام‌های ساده، ادامه دارد.


مکرون به خبرنگاران در پاریس افزود، اختلافات همچنان پابرجاست.


وی تصریح کرد، اگر اروپا میزان وام به دیگران را افزایش دهد، کشورهای بدهکار مانند ایتالیا، بلژیک و یونان را با بدهی‌های بیشتر مواجهه خواهد کرد.


قاره اروپا با بیماری سخت کووید ۱۹ و شوک شدید اقتصادی رو به رو است و همین امر منجر به بسته شدن مرزها در سراسر اتحادیه اروپا شده و این وضعیت موجب شده تا برخی اعضای این اتحادیه برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز تلاش کنند.


"کریستین لاگارد" رییس بانک مرکزی اروپا به رهبران کشورهای عضو گفت که این بیماری همه گیر می‌تواند ۵ تا ۱۵ درصد بازده اقتصادی منطقه یورو را کاهش دهد.


براساس نظرسنجی رویترز، رشد اقتصادی پیش بینی شده برای منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۴ درصد است که این بدترین سال از زمان معرفی ارز مشترک در سال ۱۹۹۹ است.


صندوق بین‌المللی پول نیز در آخرین پیش بینی خود اعلام کرد که رشد اقتصادی اروپا در سالجاری میلادی  ۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر