06 ارديبهشت 1399 - 14:27
دفتر بودجه کنگره؛

کسری بودجه آمریکا در بحران کرونا ۴ برابر می‌شود

براساس پیش‌بینی دفتر بودجه کنگره آمریکا، تعطیلی گسترده کسب و کار و افزایش هزینه‌های دولت در راستای مقابله کرونا، کسری بودجه واشنگتن را در سال مالی جاری به رقم رکوردشکن ۳.۷ تریلیون دلار می‌رساند.
کد خبر : ۱۱۳۶۲۹
آمریکا

به گزارش ایبِنا از رویترز، مطابق دفتر بودجه کنگره آمریکا، تولید ناخالص داخلی این کشور بر اساس مقیاس سالانه در سه ماهه دوم سال حدود ۴۰ درصد کاهش می‌یابد، اما این اداره احیای اقتصادی را در نیمه دوم سال پیش بینی می‌کند و اعلام کرده که نرخ بیکاری با رقم ۱۶درصد به اوج می‌رسد و در طول سال ۲۰۲۱ نیز دو رقمی خواهند ماند.


گزارش این نهاد فشارهای وارد بر قانونگذاران کنگره آمریکا را در راستای آماده‌سازی و تصویب قوانین جدید برای پاسخگویی به پاندمی، برجسته می‌سازد. کنگره آمریکا همین حالا نیز در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا و تعدیل آثار اقتصادی ناشی از آن در حدود ۳ تریلیون دلار را برای هزینه در بخش بهداشت عمومی، کمک به کسب و کارهای کوچک و سایر اقدامات تصویب کرده است.


CBO در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر قوانین فعلی حاکم بر هزینه و درآمد کلی پابرجا مانده و و بودجه اضافی قابل توجهی تخصیص داده نشود، کسری بودجه فدرال در سال مالی ۲۰۲۰ حدود ۳.۷ تریلیون  دلار و در سال آینده حدود ۲.۱ تریلیون دلار خواهد بود. CBO در ماه مارس پیش بینی کرده بود که کسری بودجه هر دو سال مذکور، تنها کمی بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود.


علاوه بر این، مطابق اعلام این اداره، بدهی دولتی تا ۳۰ سپتامبر یعنی زمانی که سال مالی ۲۰۲۰ به اتمام می‌رسد، معادل ۱۰۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد بود و این رقم در پایان سال مالی ۲۰۲۱ به ۱۰۸درصد افزایش خواهد یافت.


این سازمان همچنین کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ را ۵.۶ درصد اعلام کرد که این رقم در سال ۲۰۲۱ با رشد ۲.۸ درصدی مواجه می شود اما فعالیت اقتصادی برای سال ۲۰۲۱ همچنان ۶.۷ درصد پایین تر از پیش بینی این اداره در ماه ژانویه خواهد بود.


«ویلیام هوگلند» قائم مقام  مرکز سیاست دوحزبی (اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن با تمرکز برسیاست مالی و سایر مسائل) گفت که وی تصور می‌کرده که اقتصاد در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با سرعتی کمتر از آنچه CBO پیش بینی کرده، احیا شود و اضافه کرد که با در نظر گرفتن تصویب بسته‌های محرک احتمالی اضافی توسط کنگره، کسری بودجه در سال ۲۰۲۰ از ۴ تریلیون دلار تجاوز خواهد کرد.


در واقع، مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه و تدوین یک لایحه جدید کمک کرونایی است و «نانسی پلوسی» رییس این مجلس روز گذشته نسبت به «پُرهزینه» بودن این بسته، هشدار داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر