08 ارديبهشت 1399 - 13:00
با هدف مهار آسیب اقتصادی کرونا :

بانک مرکزی ژاپن نامحدود اوراق قرضه خریداری می کند

بانک مرکزی ژاپن در تلاش برای گریز از آسیب اقتصادی ناشی از کرونا، با گسترش محرک‌های پولی خود متعهد شد تا با هدف پایین نگه داشتن هزینه‌های اخذ وام، به طور نامحدود اقدام به خریداری اوراق قرضه کند.
کد خبر : ۱۱۳۷۱۱
بانک مرکزی ژاپن

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، این اقدام، بانک مرکزی ژاپن را همگام با بانک های مرکزی بزرگ جهان قرار می‌دهد؛ بانک‌هایی که هراس از تبدیل شدن بحران کرونا به یک رکود بزرگ جهانی، آنان را مجبور به آزادسازی و عرضه حمایت‌های پولی بی سابقه کرده است.


بانک مرکزی ژاپن علاوه بر این پیش بینی خود را از رشد اقتصادی توکیو به شدت کاهش داد.


«هاروهیکو کورودا» رییس بانک مرکزی ژاپن در این باره گفت: شیوع ویروس کرونا در داخل و خارج کشور، آثار مخرب وشدیدی را بر اقتصاد ژاپن تحمیل می‌کند. دستیابی بانک مرکزی به نرخ تورم ۲درصد زمان خواهد برد. پیش بینی قیمت‌ها به شدت مبهم است.


این نهاد اعلام کرد که به منظور تسهیل دشواری های اعتباربخشی به شرکت ها، با افزایش سه برابری حداکثر اوراق مشارکت و بدهی تجاری قابل خریداری، آن را به ۲۰ تریلیون ین (۱۸۶ میلیارد دلار) خواهد رساند.


بانک مرکزی ژاپن در بیانیه یا اعلام کرد: این نهاد بدون تعیین محدودیت و سقف حداکثری و در راستای نگه داشتن نرخ بهره بلندمدت در حوالی صفر درصد، تا جایی که نیاز باشد اقدام به خریداری اوراق قرضه دولتی خواهد کرد.


بانک مرکزی ژاپن همچنین اعلام کرد که در حال حاضر با قدرت به خریداری اوراق قرضه دولتی و اوراق بهادار ادامه خواهد داد تا همزمان با صدور اوراق قرضه بیشتر توسط دولت در راستای تامین هزینه بسته‌های محرک هنگفت خود، ثبات بازارها را حفظ کند.


«تورو سوهیرو» تحلیلگر ارشد بازار در میزوهو سکوریتیز می گوید: بانک مرکزی ژاپن با برداشتن محدودیت خرید اوراق قرضه، با یک تیر دو نشان می‌زند؛ در شرایط فعلی خرید اوراق را افزایش می دهد و زمانی که تصمیم گرفت به سیاست به شدت تسهیلی این روزهای خود پایان دهد، این فرآیند را کاهش می‌دهد. با اقدام امروز، بانک مرکزی ژاپن می‌تواند در شرایط کنونی بدون ایجاد اخلال در بازار، به سیاست‌های پولی خود نیز پایبند بماند.


در نشست کوتاهی که امروز در بانک مرکزی ژاپن برگزار شد و به منظور پیشگیری از شیوع کرونا مدت آن کاهش یافته بود، نرخ بهره دست نخورده باقی ماند.


با این وجود، بانک مرکزی ژاپن برای موسسات مالی که با هدف مقابله با پاندمی کرونا از برنامه وام این نهاد استفاده می کنند، نرخ بهره ۰.۱ درصد را تعیین کرد؛ اقدامی که با هدف تشویق بانک های تجاری به وام دادن به شرکت های نیازمند نقدینگی انجام شده است.


بانک مرکزی ژاپن تحت سیاستی موسوم به کنترل منحنی عملکرد، نرخ بهره کوتاه مدت را روی منفی ۰.۱ درصد و سود اوراق قرضه با سر رسید ۱۰ ساله حدود صفر درصد هدفگذاری کرده است. این نهاد علاوه بر این اوارق قرضه دولتی و دارایی های ریسکی را به منظور تزریق بی محابای نقدینگی به اقتصاد این کشور خریداری می کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها