11 ارديبهشت 1399 - 15:14
ناتوان از مقاومت برابر کووید-۱۹؛

شِل برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم سود سهام خود را کاهش داد

شرکت نفت رویال داچ شِل به دنبال کاهش بی‌سابقه میزان تقاضا به دلیل پاندمی ویروس کرونا، برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم سود سهام خود را کاهش داد.
کد خبر : ۱۱۳۸۰۳
شل

به گزارش ایبِنا از رویترز، شل علاوه بر این، مرحله بعدی برنامه بازخرید سهام خود را تعلیق و اعلام کرد که پس از آنکه سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تقریبا به نصف تقلیل پیدا کرده است، تولیدات نفت و گاز خود را حدود یک چهارم کاهش می‌دهد.


سهام شل در لندن ۷ درصد ریزش کرد و از حیث افت ارزش سهام به شکلی چشمگیر رقیب بریتانیایی خود یعنی شرکت بی‌پی را شکست داد؛ سهام بی‌پی ۲.۲ درصد ریزش داشت. شل سال‌های سال به این موضوع افتخار می‌کرد که از دهه ۱۹۴۰ میلادی به بعد هرگز سود سهام خود را کاهش نداده است و حتی در جریان رکود شدید بازار نفت در دهه ۸۰، برابر چنین اقدامی مقاومت کرده است.


با این وجود، برخی از سرمایه گذاران از شرکت‌های نفتی بزرگ خواستند تا این تابو را در این صنعت شکسته و به جای به اصطلاح قرض بالا آوردن برای تامین سود سهام، آن را کاهش دهند. «چارلز. او هالیدی» مدیرعامل شل گفت: با توجه به ریسک پیش رو که آبستن دوره‌ای طولانی‌مدت از ابهام و بی ثباتی اقتصادی است و همچنین قیمت‌های شکننده کالا، نوسان بیشتر و دورنمای مبهم تقاضا، هیات مدیره شرکت بر این باور است که حفط سطح فعلی سود توزیعی بین سهامداران منطقی نیست.


شل اعلام کرده است که سود سهام سه ماه یک بار خود را به اندازه دو سوم کاهش داده و آن را از ۴۷ سِنت به ازای هر سهم در سال ۲۰۱۹ به ۱۶ سنت کاهش خواهد داد. در صورتی که این سیاست به طور کلی در سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند، شِل حدود ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی خواهد کرد.


شِل در بین پنج غول نفتی جهان نخستین شرکتی است که اقدام به کاهش سود سهام خود می‌کند. کاهش سود سهام شل در حالی است که این شرکت ماه جاری از سرمایه گذاری در گسترده‌ترین استراتژی که قرار است در بخش نفت و گاز پیاده شود، خبر داد؛ استراتژی که البته هنوز اجرایی نشده و به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و به صفر رساندن آن مربوط می‌شود.


براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی (IEA)، تقاضای جهانی انرژی در سال ۲۰۲۰ به دلیل قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مسافرتی، احتمالا ۶درصد کاهش پیدا خواهد کرد.


شل اعلام کرده است که انتظار دارد تولیدات نفت و گاز خود را در سه ماهه دوم سال مابین ۱.۷۵ تا ۲.۲۵ میلیون معادل بشکه نفت کاهش دهد؛ این رقم در سه ماهه نخست ۲.۷ میلیون معادل بشکه نفت بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر