10 مهر 1395 - 09:43
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

توصیه های FATF را رعایت نکنیم، منزوی می شویم

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه سیستم بانکی ایران طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته درگیر الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بوده است، گفت: اگر توصیه های FATF را رعایت نکنیم، در صحنه بانکداری بین المللی منزوی می شویم.
کد خبر : ۱۱۷۰۷
توصیه های FATF را رعایت نکنیم، منزوی می شویم

حسن معتمدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، گفت:‌ موضوع اجرای مقررات مبارزه با پولشویی یکی از بحث های اساسی است که ایران طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته درگیر آن بوده است.


گروه ویژه تامین مالی (FATF) نهادی بین دولتی است که توسط ۸ کشور صنعتی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاد شده و استانداردهایی را برای این موضوعات ارائه می کند.


وی با بیان اینکه اجرای مقررات FATF الزامی نیست، توضیح داد: هیچگونه اجبار قانونی برای اجرای استانداردها و الزامات FATF نیست و مساله ای را بر کشوری تحمیل نمی کنند اما امور بانکداری در دنیا به گونه ای سامان یافته که اگر کشوری توصیه های FATF را رعایت نکند، در صحنه بانکداری بین المللی منزوی می شود.


مدیرعامل بانک اقتصاد نوین ادامه داد که لازم است به توصیه های FATF تا حد معقول و اندازه ای که برای کشور مشکلی ایجاد نکند، توجه شود.


معتمدی به لوایح مبارزه با قانون مبارزه با پولشویی در کشور در سال ۱۳۸۷ اشاره کرد و افزود: ایران حتی پیش از قانون مبارزه با پولشویی در سال ۱۳۸۷، الزاماتی را برای جلوگیری از پولشویی انجام می داد و اخیرا با اجرایی شدن قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، در واقع بسیاری از توصیه های FATF در کشور به طور عملی اجرایی شده است.


وی افزود: زمانی که توصیه های مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در کشور اجرایی می کنیم، دلیلی ندارد به عنوان کشوری که با پولشویی مبارزه می کند خود را معرفی نکنیم.


مدیرعامل بانک اقتصاد نوین تاکید کرد: مبارزه با پولشویی یکی از نیازهای محوری و اساسی اقتصاد ایران است.


معتمدی با یادآوری پذیرش اقدامات ایران از سوی مجمع FATF و خروج نام ایران و فهرست سیاه گروه ویژه تامین مالی اظهار داشت: می توانیم در حدی که موضوعی به کشور تحمیل نشود و حاکمیت ملی به ما اجازه می دهد، استانداردهای FATF را رعایت کنیم و با مذاکره با آنها از اقدامات خود دفاع کنیم تا بار دیگر در فهرست سیاه قرار نگیریم.


وی در عین حال تاکید کرد: با اجرایی شدن قانون اخیر مبارزه با پولشویی در کشور، وضع ایران در زمینه مبارزه با پولشویی از بسیاری از کشورهایی که عضو FATF هستند، بهتر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر