25 آذر 1399 - 12:34
یک کارشناس امور اقتصادی:

پیوستن به FATF ریسک تجاری را کم می‌کند

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: با پیوستن به FATF برخی محدودیت‌ها در بحث نقل و انتقال مالی برداشته خواهد شد و ریسک تجاری کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر : ۱۲۰۴۶۹
آرگون

هفته پیش محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامه دولت به رهبر انقلاب درباره بررسی لوایح مربوط به FATF خبر داد. روز دوشنبه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی اعلام کرد که رهبر انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح FATF موافقت خود را اعلام کرده‌اند.


عباس آرگون، کارشناس مسائل اقتصادی و از اعضای اتاق بازرگانی تهران در رابطه با ضرورت بررسی لایحه FATF به خبرنگار ایبِنا گفت: برقراری ارتباط تجاری با دنیا ما را مجاب می‌کند که در نهایت به این مجموعه بپیوندیم تا با دنیا و دیگر کشورها وارد کار و تجارت شویم و معاملات را به سرانجام برسانیم.


وی در ادامه اضافه کرد: پذیرش FATF به این معنا نیست که هیچ قید و شرطی وجود نداشته باشد و در برابر گفته‌های طرف مقابل سکوت کنیم، ولی نباید دست رد هم بر سینه قواعد کلی حاکم بر بحث‌های مالی و تجاری و سایر حوزهای اقتصادی بزنیم، زیرا تمام دنیا این مسئله را مورد پذیرش قرار داده‌اند و ما نمی‌توانیم در برخورد با همه کشورها ساز ناسازگاری بزنیم.


این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه یادآور شد: مخالفان FATF شاید این استدلال را به زبان آورند که در شرایطی که کشور دچار تحریم است، این مسئله تاثیری بر وضعیت اقتصادی نخواهد داشت، ولی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این شرایط بنا نیست به صورت مادام‌العمر وجود داشته باشد و بالاخره روزی به اتمام می‌رسد.


آرگون در این رابطه اضافه کرد: باید زیرساخت‌ها برای روز اتمام تحریم‌ها آماده باشد تا  پس از آن به راحتی سیستم‌های کارگزاری بانک‌ها و روابط بین بانکی برقرار شود، اما چنانچه این کار را انجام ندهیم، خود به تحریم دیگری مبدل خواهد شد و برای کشور محدودیت‌های جدیدی به وجود می‌آورد. 


این عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن بیان امیدواری برای حل این مبحث، اظهار داشت: هراندازه بتوانیم در پیمان‌های جهانی و بحث‌هایی از این دست منافع کشور خود را با دنیا گره بزنیم، نسبت به اینکه به صورت جزیره‌ای و تکی وارد عمل شویم، موفق‌تر خواهیم بود. بنابراین امیدوارم در این مسیر تعاملات بیشتر شود تا بتوانیم با مدل‌های جهانی بیشتر کار کنیم.


وی در رابطه اضافه کرد: تاییدیه نهادهای ذیربط در نهایت با توجه به ملاحظات کشورمان دراین‌باره باید اخذ شود. زیرا بدون این مسئله حتی بدون تحریم‌ها هم شاید بسیاری از بانک‌های دنیا حاضر به همکاری با کشور ایران نشوند. بدون تردید وقتی در یک جامعه بزرگ دست به فعالیت می‌زنید، باید قواعد آن را برای ادامه کارخود مدنظر داشته باشید، البته نباید از زیاده‌خواهی‌ها هم غافل شد.  


این کارشناس امور اقتصادی در ادامه توضیح داد: شاید حتی اکنون هم برخی از محدودیت‌ها در بخش نقل و انتقالات ناشی از این مسئله FATF باشد و به این موضوع برگردد. با پیوستن به FATF این بهانه‌ها برداشته خواهد شد و ریسک تجاری کاهش پیدا خواهد کرد.

برچسب ها: fatf تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر