در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

منافع ارز دولتی در فضای دلالی به تولیدکننده نمی‌رسد

یک فعال صنعت دامپروری گفت: باید به فکر یک شبکه توزیع گسترده و جامع و به دور از دلالی باشیم و دولت باید در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند.
کد خبر : ۱۲۰۵۷۸
مقدسی

به گزارش ایبِنا؛ بازار نهاده‌های دامی در سال جاری با وجود تأمین ارز از سوی بانک مرکزی آن هم در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا بر علیه ملت ایران، در شرایط مطلوبی قرار ندارد. موضوعی که در نهایت منجر به افزایش قیمت مرغ و گوشت در سبد خانوار شده است. اما آنچه مسلم است در حال حاضر نهاده های دامی در شبکه مناسب و شفافی توزیع نمی‌شود و به تولیدکننده اصلی نمی‌رسد.


در این باره سید احمد مقدسی از فعالان صنعت دامپروری در گفتگو با خبرنگار ایبنا ضمن اشاره به شرایط آشفته توزیع نهاده‌های دامی تاکید کرد: اختلاف قیمت نهادهای دولتی با بازار آزاد باعث شده است که انگیزه تولیدکننده کاهش یابد. در حقیقت ارز ۴۲۰۰ تومانی بستری برای سودجویی عده‌ای شده است.


وی افزود: برای برون رفت از این وضعیت، اولاً باید به فکر یک شبکه توزیع گسترده و جامع و به دور از دلالی باشیم و دوما پیشنهاد من این است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. اجازه بدهد تولیدکننده در یک فضای کاملاً رقابتی به تولید خودش بپردازد و مابه‌التفاوت این نرخ را در قالب کارت‌های اعتباری برای خرید شیر و گوشت در اختیار مردم قرار دهد. مسلماً وقتی اختلاف قیمت بالا است، برخی به دنبال دلالی و سودجویی هستند و نباید اجازه بدهیم که این بستر برای شبکه دلالی مهیا شود


مقدسی افزود: برای اینکه بخواهیم این نهاده به دست تولیدکننده برسد، باید به وفور آنقدر وارد شود که هرکس تقاضای خرید در سامانه بازارگاه را داشت به راحتی خرید کند و دیگر نیازی برای خرید در بازار آزاد نداشته باشد. ولی به دلیل کمبود و محدودیت منابع ارزی، مقدار نهاده با ارز دولتی کم‌تر از نیاز بازار است و در نتیجه نمی‌توان نیاز تولیدکننده را تأمین کرد.


رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: در این شرایط، مصرف کننده کالای تولید شده را گران می‌خرد، تولیدکننده هم گران می‌خرد و در این میان سود اصلی فقط نصیب عده‌ای رانت‌خوار و سودجو می‌شود و متأسفانه اگر تولیدکننده نابود شود، باید برویم از خارج شیر و گوشت وارد کنیم.


وی تاکید کرد: بهره‌وری در صنعت گوشت و شیر در سطح بسیار بالایی است. سرانه تولید شیر دام ما رتبه دوم را در دنیا دارد و می‌توانیم با تسهیل و رفع موانع صادراتی، ارزبری را کم و ارزآوری به چرخه اقتصادی را افزایش دهیم.


به گفته این فعال صنعت دام‌پروری، سالانه برآورد می‌شود که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری از این صنعت بالادستی برای اقتصاد کشور بدست آید که در نهایت منجر به تراز تجاری مثبت خواهد شد. باید تلاش کنیم تا تولید حفظ شود؛ اگر این اتفاق بیفتد، در حقیقت امنیت غذایی و شغلی را به ارمغان آورده‌ایم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر