یک کارشناس پیشنهاد داد؛

بانک مرکزی سیاست نرخ موثر ارز را دنبال کند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک مرکزی علاوه بر اینکه باید سیاست نرخ موثر ارز را به کار گیرد، باید اجازه دهد تا نرخ ارز با توجه به تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تغییر کند.
کد خبر : ۱۲۰۸۷۷
مصطفی صفاری

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بازار ارز مانند هر بازار دیگری از عرضه و تقاضا تشکیل شده است، اظهار کرد: معمولا ۳ بخش واردکنندگان (اعم از رسمی و غیررسمی)، خروج سرمایه و انگیزه سوداگری یا همان سفته بازی در بازار ایجاد تقاضا می کنند و بخش عرضه نیز عموما از سوی صادرکنندگان به ویژه صادرات نفت توسط دولت و در حال حاضر هم پتروشیمی و فولاد و همچنین ورود سرمایه در قالب سرمایه گذاری خارجی مستقیم و غیرمستقیم تامین می شود.


مصطفی صفاری در گفت و گو با ایبِنا با تاکید براینکه عرضه و تقاضا نقش تعیین کننده ای در بازارها و اقتصاد دارند، تصریح کرد: در بخش سوداگری و سفته بازی در بازار برخی افراد با توجه به نوسانات قیمت سرمایه خود را به ارز تبدیل می کنند و از سود حاصل از آن بهره می برند که باعث بهم ریختگی بیشتر بازار خواهد شد.


وی ادامه داد: در حال حاضر چندین نرخ ارز داریم. از نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد گرفته تا ارز (PPP) یا قدرت خرید و نرخ موثر ارز که از دیدگاه من به نظر می رسد بانک مرکزی باید مورد آخر را دنبال کند و در سیاست گذاری ارزی خود مدنظر قراردهد. ارز (PPP) در واقع بر مبنای قدرت خرید و سبد کالای خانوار و هزینه آن تعیین می شود.


این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نرخ موثر ارز سبدی از ارزهاست که نشان می دهد با چه کشورهایی شریک هستیم و تراز تجاری چقدر است و براساس آن نرخ تعیین خواهد شد. با این سیاست تا همیشه شاهد رقابت پذیری در اقتصاد هستیم چرا که این نرخ به عنوان یکی از مهم ترین عوامل رقابت پذیری بین المللی شناخته می شود.


صفاری افزود: بانک مرکزی علاوه بر اینکه باید سیاست نرخ موثر ارز را به کار گیرد، باید اجازه دهد تا نرخ ارز با توجه به تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تغییر کند. با افزایش نرخ موثر ارز رقابت پذیری صادراتی کشور هم بالا می رود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها