02 اسفند 1399 - 08:49
یک نماینده با ایبِنا مطرح کرد:

شرط تاثیرگذاری انتشار اوراق در تامین کسری بودجه دولت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری مردم در خرید اوراق می‌تواند به دولت در تامین کسری بودجه سالانه کمک کند.
کد خبر : ۱۲۲۱۴۶
مهدی طغیانی

مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفت‌ و گو با خبرنگار ابیِنا درباره جبران کسری بودجه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی گفت: کار انتشار اوراق حرکت مناسبی است، اما موثر واقع شدن آن در جهت جبران هدف کسری بودجه بسیار به شرایط پس از انتشار آن بستگی دارد.


وی در این رابطه ابراز کرد: جنس اوراق منتشر شده چنانچه به صورتی باشد که پس از فروش داخل بازار از سوی سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی مورد خریداری قرار گیرد، بدون داشتن خاصیت تورم‌زایی برای تامین مالی کمک کننده خواهد بود، اما مسئله‌ای که امسال و سال گذشته شاهد بودیم عدم خرید اوراق توسط مردم و استقبال از آن توسط بانک‌ها است.


این نماینده مجلس در این خصوص افزود: خرید اوراق توسط بانک‌ها به این صورت انجام می‌شود که آن را نزد بانک مرکزی وثیقه می‌گذارند و از منابعش بهره‌مند می‌شوند که در چنین شرایطی انتشار اوراق تورم‌زا خواهد بود. جمله فوق بدین معنا است که از منابع بانک مرکزی تحت عنوان خرید اوراق استفاده برده می‌شود و خریدار مردم نیستند.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خود را جهت تامین مالی در سال ۱۴۰۰ برای دولت و بانک مرکزی چنین بیان کرد: تامین مالی با جلب نظر عمومی مردم در بازار سرمایه با متنوع سازی روش‌های تامین مالی یعنی انواع و اقسام اوراق به دست خواهد آمد و این روش که با سازوکاری بخش حقوقی را مجبور به خرید کرد، نه تنها کمک کننده نخواهد بود، بلکه مضر هم به حساب می‌آید و در عمل اصطلاحا از چاله به چاه افتادن است.


طغیانی درباره نقش مجلس در این زمینه یادآور شد: تامین مالی در بودجه ۱۴۰۰ به این شکل باید مورد توجه قرار گیرد که انتشار اوراق به شکل واقعی انجام شود تا مردم جهت مشارکت داخل پروژه‌ها تشویق شوند. بنابراین برای کسب چنین تصمیمی نباید به شکل فوری دست به ساخت آن زد، زیرا نتیجه مورد نیاز به دست نمی‌آید.


وی در این رابطه که سوق یافتن شرایط اقتصادی برای جلب نظر مردم به این سو چگونه باشد، تصریح کرد: مسئله بسیار مهم در این زمینه ثبات اقتصادی است زیرا در شرایطی غیر از این سرمایه‌گذاری به سمت بازارهای موازی می‌رود و به نتیجه‌ دلخواه خود هم می‌رسد. در خصوص فروش اوراق  باید این نکته را مدنظر قرار داد چنانچه دارای سودآوری قوی باشد، بدون شک به فروش خواهد رسید، ولی زمانی که بازارهای رقیب مانند سکه یا ارز خصوصا آن دسته که عایدی چندانی هم نصیب کشور نمی‌کند، جذاب ‌شود بر گزینه‌های رقیب خود موثر واقع خواهد شد.


این نماینده مجلس درباره دلیل جذب مردم به بازارهای سنتی مانند سکه اظهار داشت: بخشی از این مسئله بدین دلیل است که قوانینی مانند مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد زیرا چنین قوانینی بازدارنده هستند، به همین دلیل کشور فاقد زیرساخت لازم در این زمینه است و بازارها هم در عمل رها هستند و بدون قید و بند فعالیت می‌کنند، باید برای آن مانع به وجود آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر