08 اسفند 1399 - 20:29
رئیس کل بانک مرکزی:

دولت اعلام سیاست‌های ارزی را به بانک مرکزی واگذار کند

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی سیاست‌های ارزی در دو سال گذشته را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۲۲۴۲۸
همتی

به گزارش ایبِنا، دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در خصوص سیاست‌های ارزی نوشت: از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرار داد.


در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی، از ناحیه تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاست‌های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.
 


بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که، نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار  و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه ای تعیین شود و انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.  


 بارها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی، مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارت‌ها، بکار بردم تا نیازهای بودجه‌ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.
 


 بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیئت دولت قبل از انتصاب ودر اولین جملات خود از آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که، اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازارهای پول و ارز است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر