16 مرداد 1400 - 11:43

انتشار رهنمود اصول اساسی برای سیستم‌های بیمه سپرده اسلامی

انجمن بین‌المللی بیمه‌گران سپرده با همکاری هیات خدمات مالی اسلامی، اقدام به انتشار رهنمودی جدید در قالب اصول اساسی برای سیستم‌های بیمه سپرده اسلامی موثر کرد.
کد خبر : ۱۲۶۰۰۸
IFSB

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، انجمن بین‌المللی بیمه‌گران سپرده (IADI[۱]) با همکاری هیئت خدمات مالی اسلامی ([۲]IFSB) در ۲۱ جولای ۲۰۲۱ میلادی، اقدام به انتشار رهنمودی جدید در قالب اصول اساسی برای سیستم‌های بیمه سپرده اسلامی موثر (CPIDIS[۳]) کرد.


هدف اصلی از ارائه این رهنمود ارائه یک مجموعه راهنما  از اصول اساسی در راستای توسعه و اجرای سیستم‌های بیمه سپرده اسلامی موثر با در نظر گرفتن عواملی همچون ویژگی‌های قراردادهای منطبق با شریعت و خصوصیات و ویژگی‌های بانک‌های اسلامی است. به طور کلی CPIDIS باعث ایجاد ثبات و انعطاف‌پذیری در صنعت خدمات مالی اسلامی (IFSI[۴]) و همچنین یکپارچگی بیشتر بیمه سپرده‌های اسلامی با معماری بین‌المللی این حوزه در راستای ایجاد و حفظ ثبات مالی می‌شود.


از دیگر اهداف اصلی پیاده‌سازی این رهنمود می‌توان به مواردی همچون ایجاد چهارچوبی بین‌المللی در راستای تسهیل توسعه و پیاده‌سازی بیمه سپرده‌های اسلامی موثر، ایجاد توانایی در بیمه سپرده‌های اسلامی موجود در شناسایی شکاف‌های خود با بهترین شیوه، تسهیل در شیوه‌های مختلف ارزیابی اشاره کرد.


انتظار می‌رود که تلاش مشترک انجمن بین‌المللی بیمه‌گران سپرده و هیئت خدمات مالی اسلامی منجر به بهره‌گیری حوزه‌های قضایی کشورهای عضو IFSB از این رهنمود گردد. شایان ذکر است که نسخه نرم‌افزاری CPIDIS به زبان‌های انگلیسی و عربی در وب‌سایت‌های IADI به نشانی www.iadi.org و IFSB به نشانی www.ifsb.org در دسترس عموم قرار دارد.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.


زینب بیابانی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی) 





[۱] The International Association of Deposit Insurers




[۲] The Islamic Financial Services Board (IFSB)




[۳] Core Principles for Effective Islamic Deposit Insurance Systems




[۴] Islamic Financial Service Industry




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر