07 آبان 1400 - 10:29
در هفت ماهه ۱۴۰۰ انجام شد؛

رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران

رئیس کل گمرک ایران از رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران در هفت ماهه امسال خبر داد.
کد خبر : ۱۲۷۹۰۸
گمرک

به گزارش ایبِنا، مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: در نخستین ماه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، رشد تجارت خارجی همچنان ادامه دارد و در هفت ماهه امسال، بیش از ۹۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شده است.


وی افزود: مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در این مدت با مدت مشابه سال ۹۹, حاکی از رشد ۱۶.۵ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین کشورمان با سایر شرکای تجاری است.


میراشرفی اضافه کرد: از کل ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالاهای صادراتی و وارداتی در مدت مذکور، ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد.


رئیس کل گمرک ایران با قدردانی از تلاش تولیدکنندگان و تجار برای افزایش صادرات و تأکید بر رفع موانع و مشکلات فعالان این دو بخش، گفت: در هفت ماهه سال‌جاری, ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزن ۲۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد افزایش داشت.


معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: بخش اعظم کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و قطعات صنعتی و نهاده‌ها و اقلام واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد.


وی افزود: پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی در مدت مذکور، چین با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات با ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار بودند.


رئیس کل گمرک ایران ۱۰ قلم نخست صادرات کشورمان در این مدت را گاز طبیعی، متانول، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، پروپان مایع، شمش آهن، میله‌های آهنی، اوره، کاتد مس و قیر عنوان کرد.


میراشرفی افزود: از مجموع کالاهای وارداتی به کشور در این مدت، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۷۱ درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش یافته است.


وی همچنین گفت: برای واردات ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از کالاهای اساسی به ارزش ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ارز ترجیحی تعلق گرفته است که میزان آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن کالاها ۶۱ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشته است.


رئیس کل گمرک پنج کشور مبدأ واردات کالا به ایران را امارات با ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۱۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار و سوئیس با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار برشمرد و گفت: تلفن همراه، ذرت دامی، گندم، دانه سویا، روغن آفتابگردان، کنجاله سویا، جو، برنج، شکر و روغن پالم ده قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بودند.


میراشرفی درخصوص آمار ترانزیت خارجی کالا از قلمرو کشورمان نیز گفت: در هفت ماهه امسال ۶ میلیون و ۹۴۸ هزار تن انواع کالا از طریق خاک ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد رشد داشت.


برچسب ها: گمرک تجارت خارجی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر