16 آبان 1400 - 08:33
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

آسیب‌های حذف بدون دوراندیشی دلار ۴۲۰۰ تومانی

یک اقتصاددان معتقد است: باید فرآیند اجرا و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را به درستی اجرا کنیم نه اینکه به طور کلی صورت مساله حذف شود چرا که تضمینی وجود ندارد که قیمت‌ها و تورم افزایش نیابد.
کد خبر : ۱۲۸۱۰۶
البرت بغزیان

آلبرت بغزیان در گفت وگو با ایبِنا درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و الزامات آن اظهار کرد: در سال ۹۷، دولت وقت تصمیم داشت کالای اساسی و ضروری را با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برساند که برهمین اساس تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی را آغاز کرد اما نتیجه بخش نبود و حرکت اشتباهی را رقم زد. 


این اقتصاددان درباره حذف این ارز نیز با بیان اینکه اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی را اینگونه بخواهیم حذف کنیم، حرکت اشتباه بعدی را در این باره خواهیم داشت، تصریح کرد: در آن زمان هم این پرسش مطرح بود که چه تضمینی وجود دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیداکند و دچار مفسده نشود؟ یعنی مانند اتفاقی که رخ داد عده ای ارز ارزان را بگیرند و کالایی وارد نکنند یا وارد کنند و با ارز آزاد بفروشند یا اینکه کالایی جز کالای ضروری و اساسی با آن وارد کنند.


وی ادامه داد: در آن سال‌ها اعلام شد نظارت و کنترل کافی و لازم وجود دارد اما شاهد رانت‌ها و فسادهایی در این باره بودیم به نحوی که ذخائر ارزی به حراج گذاشته شد. بعد از مدتی زمزمه‌هایی به گوش رسید که چون نتوانستیم در اهداف مشخص شده به خوبی عمل کنیم و مدیریت خوبی داشته باشیم بنابراین این ارز ترجیحی باید حذف شود. 


این اقتصاددان گفت: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به چه معناست؟ یعنی کالای اساسی با نرخ ارز آزاد وارد خواهیم کرد؟ یعنی نرخ ارز یکسان‌سازی خواهد شد؟ اساسا درباره جایگزینی آن هم هنوز صحبت دقیق و شفافی نشده است و فقط می‌خواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم. این در حالی است که وارد شدن کالاها با نرخ آزاد، قطعا قیمت کالاها در بازار را افزایش می‌دهد چرا که به هر حال گوشه‌ای از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد سفره مردم می‌شد. 


به گفته بغزیان، متاسفانه برنامه مشخصی برای دوره بعد از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و جبران این افزایش قیمت داده نشده است و تنها به مواردی اشاره شده که روی کاغذ مطلوب است اما در واقعیت یک بروکراسی عظیمی برای اجرای آنها لازم داریم.  


وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود دولت همچنان کالاهای اساسی و ضروری و دارو را با دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط افراد امین در بخش تجارت وارد کند و به دست مصرف کننده واقعی برساند. در واقع دولت این امر را برعهده بگیرد و افرادی را مشخص کند و ارز را فقط به آنها تخصیص دهد. ما باید این طرح را به درستی اجرا کنیم نه اینکه چون در اجرای آن موفق نبودیم و به اهداف مشخص شده نرسیدیم، درصدد حذف ارز ترجیحی در اقتصاد برآییم. نباید کاری کنیم همان افرادی که در این مدت از دلار ۴۲۰۰ تومانی سود بردند، دوباره از این موضوع سواستفاده کنند. 


به گفته این اقتصاددان، در اعطای کارت اعتباری و راهکارهای اینچنینی هم هیچکونه تضمینی وجود ندارد که بتواند قیمت ها را حفظ و سفره افراد کم درآمد را رنگین کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر