22 آذر 1400 - 08:56
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

مالیات بر خرید و فروش ارز مانعی برای سوءاستفاده است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مالیات بر ارز به عنوان یک ابزار می‌تواند روند خرید و فروش را از مبادی رسمی منطقی کند و جلو یکسری سوءاستفاده‌ها را بگیرد.
کد خبر : ۱۲۸۸۷۹
عباس علوی راد

عباس علوی‌راد، کارشناس مسائل اقتصادی ارز درباره اخذ مالیات از فروشندگان و خریداران ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: راهکار فوق به عنوان ابزاری در راستای اینکه برای انجام هر معامله یک رقمی باید مالیات پرداخت شود، موثر است و این احتمال وجود دارد، افراد به سمت انجام معاملات واقعی‌تر سوق یابند.


علوی‌راد در این خصوص تاکید کرد: با این حال نباید انتظار داشت تا زمانی که تنور انتظارات تورمی گرم است، هرکسی که منابع نقدینگی در اختیار دارد، نگران ارزش آن در جریان زمان نباشد. بنابراین تعداد زیادی از این افراد، نقدینگی خود را به یکی از انواع و اقسام دارایی‌ها تبدیل می‌کنند، پس پیش از هر برنامه‌ای برای مدیریت بازار ارز باید برای انتظارات تورمی و مشخصا محیط تورمی کشور و حرکت آن به سمت بهبود فکری کرد، زیرا این احتمال وجود دارد که در صورت سختگیری بیشتر معاملات زیرزمینی شود.


این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد: بخشی از دلارها و منابع ذخایر ارزی امروزه در خانه‌ها نگهداری می‌شود، البته برآورد دقیقی از رقم آن وجود ندارد و رقم‌های مختلفی را در برمی‌گیرد، اما این مسئله نشان دهنده فعالیت‌های غیر شفاف معاملات ارزی به ویژه در خارج از ساختاری که بانک مرکزی بر آن نظارت دارد، است، با این وجود باید مکانیزم آن را در اجرا دید، سپس درباره آن صحبت به میان آورد.  


وی درادامه افزود: شخصا بر این اعتقادم در صورتیکه دولت آقای رئیسی بنا را بر این گذارده که فعالیت‌هایی که جنبه سوداگری در تمام صنوف را دارد، ساماندهی شود، باید برای فضای تورمی ۴۰ یا ۵۰ درصد فکری اساسی کند زیرا با این وجود کارهایی هم که درحال انجام است یا قصد انجام آن وجود دارد، موفقیت مورد انتظار را به دست نخواهد آورد. 


این کارشناس اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: دولت چنانچه درباره تورم دارای برنامه‌ای است، که چنین هم به نظر می‌رسد، زیرا روند تورم در دو ماه گذشته معکوس بوده و سرعت آن کاهش پیدا کرده، ابزارهایی مانند مالیات بر خرید و فروش ارز و مالیات بر مجموع مالیاتی منطقی‌تر خواهد شد. 


علوی‌راد همچنین بیان داشت: با این اقدام بحث کارت‌های اجاره‌ای هم در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت، ولی بر جریان اصلی ثبات بازار ارز و منطقی کردن مبادلات خیلی تاثیر شگرفی نخواهد داشت، مگر اینکه مباحث دیگر که در بالا اشاره شد، درکنار آن دنبال شود. به طور کلی در کنار چنین تصمیماتی باید یکسری مسائل دیگر هم حل شود، ولی به عنوان یک ابزار و اینکه روند خرید و فروش را حداقل از مبادی رسمی منطقی کند و جلو یکسری سوءاستفاده‌ها را بگیرد، تاثیر خواهد داشت.

برچسب ها: ارز مالیات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر