کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا؛

بورس کالا چگونه به امنیت تولید کمک می‌کند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: سازوکاری که در بورس کالا تعریف شده است یک سازوکار مشخص با یک هدف معین است که آن هدف، تامین مواد اولیه تولید به واسطه حذف رانت است.
کد خبر : ۱۲۸۹۹۸
بورس کالا

به گزارش ایبِنا؛ در بورس کالا چه در بخش بازار فیزیکی و چه در بخش بازار مالی، تولیدکننده و مصرف کننده از خرید و فروش به موقع کالا براساس قیمت مشخص و کیفیت مطلوب، اطمینان خاطر دارند به خصوص در معاملاتی مثل اوراق سلف موازی استاندارد، کشف پریمیوم و معاملات سلف نیز به نوعی تامین مالی برای خریدار و فروشنده ایجاد می شود تا امنیت تولید به واسطه مبادلات در بورس کالا حفظ شود.
 
ایرج فرجی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در رابطه با حذف فساد و رانت به واسطه عرضه کامل کالاها در بورس کالا اظهار کرد: سازو کاری که در بورس کالا تعریف شده است یک سازوکار مشخص با یک هدف معین است که آن هدف، تامین مواد اولیه تولید به واسطه حذف رانت است؛ این حذف رانت از طریق  بستر بورس کالا با کشف نرخ عادلانه و قیمت‌های شفاف انجام می‌گیرد تا دیگر خبری از دو نرخی بودن کالاها و امکان سو استفاده واسطه گران نباشد.


فرجی افزود: در بورس کالا، شرکت‌های تولیدی به طور کاملا شفاف با شرایط مشخص اقدام به عرضه محصولات می کنند و خریداران نیز به عنوان مصرف کنندگان مواد اولیه با شرایط پرداختی مشخص به صورت اعتباری یا نقدی تسویه را انجام می‌دهند. 


او اظهار داشت: در این روند معاملاتی هم خریدار خیالش آسوده است که در زمان مقرر کالاهای مورد نیازش را تحویل می‌گیرد و هم در خصوص قیمت و کیفیت کالا نیز اطمینان دارد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای فروشنده نیز روند به همین شکل است؛ زمانی که یک تولیدکننده محصولی را در بورس کالا عرضه می کند خیالش آسوده است که پرداخت در زمان مقرر انجام می شود و اگر خریدار به هر دلیلی در زمان مقرر اقدام به حمل کالای خریداری شده نکند، فروشنده می‌تواند خسارت‌هایی مانند هزینه انبارداری و نکول را دریافت کند بر همین اساس است که گفته می‌شود معاملات به صورت شفاف در بورس کالا در حال انجام است و امنیت تولید نیز به واسطه بورس کالا، حفظ می‌شود. 


فرجی در رابطه با این پرسش که ابزارهای مالی بورس کالا چگونه به تامین مالی تولید کمک می‌کند؟ اظهار داشت: ابزارهای نوین مالی و کارآمدی در بورس کالا وجود دارد که تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف به واسطه آن‌ها اقدام به تامین مالی می‌کنند به طور مثال اوراق سلف موازی استاندارد نمونه‌ای از این ابزارها است که عرضه‌کنندگان با انتشار اوراق، نقدینگی مورد نیاز تولید را از طریق بورس کالا تامین کرده و در سررسید مشخص با دارندگان اوراق تسویه می‌کنند. نکته بعد این که شرکت‌ها می‌توانند در قالب قراردادهای کشف پریمیوم و سلف محصول خود را پیش فروش کنند به طور مثال در قرارداد سلف خریدار محصولی را امروز خریداری و هزینه آن را پرداخت می‌کند اما بار را مدتی دیگر دریافت خواهد کرد به این شکل هم خریدار و فروشنده از آینده اطمینان دارند و تامین نقدینگی مناسبی نیز برای عرضه‌کننده ایجاد می‌شود. 


وی در پایان گفت: در قرارداد کشف پریمیوم نیز به همین ترتیب براساس فرمولی که در روز عرضه میان طرفین معامله توافق می‌شود، کالا در سررسیدهای مشخص و براساس فرمول معامله می‌شود تا اطمینان خاطری کامل در بخش تولید ایجاد شود.

برچسب ها: تولید بورس کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر