13 بهمن 1400 - 10:18
نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا:

دولت از تصدی‌گری کنار بکشد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت چنانچه درگیر تصدی‌گری شود برای انجام سیاست هدایت‌گری و حمایتی، منابع و امکاناتی برایش باقی نخواهد ماند.
کد خبر : ۱۳۰۱۸۸
قادری

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات خانه ملت بابت کمک به جهش تولید براساس گفته‌های مقام رهبری به خبرنگار ایبِنا گفت: ایرادات طرح تسهیل فضای کسب و کار از مصوبات مجلس برطرف شده و یکی از کارهایی محسوب می‌شود که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در حال انجام است، از قبل هم ایشان این طرح را به نوعی مورد تمجید و تعریف قرار داده‌اند و از نمایندگان مجلس تشکر کرده بودند.


وی در ادامه بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر که در دستورکار مجلس قرار دارد، بحث طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها است که باید از ابزارها و روش‌های نوین استفاده کرد و راه‌های جدید را فراهم ساخت تا موانعی که برای تامین مالی بخش‌های زیرساختی و تولید وجود دارد، برطرف شود و از ظرفیت بازار پول و سرمایه نهایت استفاده به عمل آید. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که دولت باید خود را از تصدی‌گری کنار بکشد و بیشتر تسهیل‌کننده باشد، مجلس هم هر جا امکان کمک وجود دارد، نباید دریغ ورزد تا دولت درگیر مسائل تصدی‌گری و تولید نشود. 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ورود دولت در هر قضیه‌ای قابل قبول نیست و تا جای ممکن باید موانع مورد حذف قرار گیرد و شرایط جهت کسب و کار تسهیل شود. اصل را باید بر این گذارد که تولیدکنندگان منافع خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و دولت  هر جا که منافع آنان را مغایر با جامعه دید، باید ورود پیدا کند و در جایی که هماهنگ و همراه است، تسهیل شود تا  بتوانند سود خود و جامعه را به نتیجه برسانند. بنابراین برای مدیریت این به هم ریختگی قانونی، مقررات‌زدایی را به طور جدی باید دنبال شود و در حوزه‌هایی هم که خلاء قانونی وجود دارد، مجلس در صدد رفع آن بر آید تا بخش غیر دولتی بتواند از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کند.    


نماینده مردم شیراز در خانه ملت در ادامه یادآور شد: خیلی از جاها دولت حضور دارد که دلیلی بابت این کار وجود ندارد. خودروسازی یکی از همین نمونه‌ها است که هنوز سهام خود را در شرکت‌های مرتبط  حفظ کرده و به عنوان یک حیاط خلوت از آنها استفاده می‌کند. چرا دولت در باشگاه‌های ورزشی دست به تصدی‌گری می‌زند؟ باید از این فضاها خارج شود، حتی در گروه‌های دوم هم برای حضورش ضرورتی وجود ندارد، دولت می‌تواند از سهام خود برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی با نقش هدایتگری، حمایتی و تسهیل‌گری بهره ببرد. 


قادری در این خصوص تاکید کرد: دولت چنانچه درگیر تصدی‌گری شود برای انجام سیاست هدایت‌گری و حمایتی، منابع و امکاناتی برایش باقی نخواهد ماند. تنگ‌نظری‌ها یا نگاه‌های کوتاه بینانه‌ای در بخش‌های دولتی وجود دارد که حاضر به واگذاری نیست، این نگاه باید تغییر کند تا مجموعه دولت چابک شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر