05 فروردين 1401 - 11:38

کاهش تورم مواد خوراکی به سود سفره مردم

با شروع فعالیت دولت سیزدهم اقدامات ویژه‌ای را برای قیمت‌گذاری منصفانه تنظیم بازار کالاهای اساسی ازجمله محصولات پروتئینی انجام داده که موجب ثبات و حتی کاهش قیمت برخی اقلام در بازار شد.
کد خبر : ۱۳۱۴۶۷
خوراکی

به گزارش ایبِنا، آیت‌الله رئیسی بر تقویت قدرت خرید مردم به‌ویژه اقشار متوسط و کم‌درآمد تاکید ویژه‌ای داشته است.


تحقق این وعده با توجه به این که نرخ تورم در پایان دولت روحانی به بالاترین سطح ۷۰ سال اخیر رسید کار دشواری است. درواقع نگاهی به نرخ تورم در زمان تغییر دولت‌ها نشان می‌دهد دولت رئیسی بدشانس‌ترین دولت تاریخ است زیرا کشور را با بالاترین تورم از دولت قبل خود تحویل گرفته است.


با این حال، اقدامات گسترده دولت برای تنظیم بازار سبب شد التهابات تورمی به تدریج کاهش یابد. نرخ تورم مواد خوراکی هم در دولت سیزدهم به شدت کاهش یافته است. در حالی که در بهمن و اسفند سال ۱۳۹۹ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی کشور به رقم بحرانی ۶۷ درصد رسیده بود، در بهمن و اسفند ۱۴۰۰ در دولت رئیسی به ۴۱ درصد کاهش یافته که بیانگر کاهش ۲۶ واحد درصدی نسبت به دوره قبل است.



وزارت جهاد کشاورزی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ با شروع فعالیت دولت سیزدهم اقدامات ویژه‌ای را برای قیمت‌گذاری منصفانه تنظیم بازار کالاهای اساسی ازجمله محصولات پروتئینی انجام داده که موجب ثبات و حتی کاهش قیمت برخی اقلام در بازار شد.


طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، سالانه ۱.۲ میلیون تن گوشت قرمز، ۱.۲ میلیون تن تخم‌مرغ، ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ و ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود.


طی ۶ ماهه سال گذشته در دولت سیزدهم  دو میلیون و ۹۸۲ هزار تن شیرخام، ۲۶۱ هزار تن گوشت قرمز، ۵۷۵ هزار تن گوشت طیور و ۴۰۰ هزار تن تخم‌مرغ،  ۴۲۷ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی و ۱۲.۳ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تخم‌گذار تولید شده است.


دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای ثبات قیمت محصولات پروتئینی به‌خصوص بازار شب عید و ایام نوروز، خرید حمایتی یک‌میلیون راس دام مازاد عشایر با قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان با توجه به خشکسالی بی‌سابقه کشور به‌منظور حمایت از دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرد.


بنابراین حجم بالایی از گوشت گوسفندی توسط شرکت مذکور ذخیره‌سازی شده تا در زمان پیک مصرف با قیمت‌های مناسب به بازار برای مصرف‌کنندگان عرضه شود بنابراین طبق مصوبه دولت مقرر شد هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی باقیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.


با پیشنهاد به دولت و موافقت هیات وزیران با واردات ۹۵ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی موردنیاز برای جبران کاهش تولید جوجه یک‌روزه کشور، گام مهمی در جهت پایداری تولید گوشت مرغ برداشته شده است.


سال گذشته در ایام پایانی سال شاهد صف‌های طولانی مرغ در کشور بودیم که با مدیریت و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در سال جاری و سال آتی پیشگیری شده و شاهد صف‌های طولانی نیستیم و همه محصولات پروتئینی به‌راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


توزیع هوشمند کالاهای اساسی در دولت سیزدهم


همچنین دولت سیزدهم برای حمایت از مصرف‌کنندگان توزیع هوشمند اقلام خوراکی و محصولات کشاورزی ازجمله مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، روغن و برنج از طریق سامانه‌های اینترنتی در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، یزد و مشهد درب منازل اجرا می‌شود.


توزیع هوشمند ۲۵ قلم کالاهای اساسی و همچنین عرضه میوه شب عید تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.


از دیگر اقدامات دولت سیزدهم قبل از شب عید و ایام نوروز توزیع هوشمند گوشت قرمز گرم در سامانه‌های اینترنتی همچون بازرگام بود به‌طوری‌که در پی آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، توزیع گوشت گوساله منجمد نیز با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم و گوشت گوسفندی منجمد باقیمت ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلوگرم در بسته‌هایی با وزن دو  تا سه  کیلو و ۸۰۰ گرم از طریق سامانه بازرگام در تهران آغاز شد و این مهم در ۲۲ مرکز استان تعمیم داده شد.


درواقع توزیع هوشمند گوشت قرمز، زیر قیمت مصوب تنظیم بازار و به‌صورت رایگان در درب منازل صورت می‌گیرد.


تشدید نظارت‌ها  و بازرسی‌های بازار شب عید


همچنین برای کنترل بازار شب عید در دولت سیزدهم بازرسی و کنترل بازار تشدید شد به‌طوری‌که از ابتدای دی‌ماه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار واحد کسب بازرسی‌ و ۳۰ هزار پرونده تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال‌ شده است.


به‌نحوی‌که  کالاهای اساسی هدف، در این گشت مشترک، گوشت قرمز (دام سبک و سنگین)، مرغ، روغن نباتی، برنج، شکر، تخم‌مرغ و میوه خواهد بود.


به گفته «مسعود امرالهی» سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، همه کالاهای اساسی به‌وفور در کشور وجود دارد و مردم از این بابت نگران نباشند به‌طوری‌که روزانه گشت‌های متعددی در کشور انجام خواهد شد، همچنین در ایام پایانی سال و نوروز گشت‌های بازرسی تشدید خواهد یافت که بدون تعطیلی به فعالیت‌ ادامه می‌دهند؛ البته پس از عید نوروز و تا پایان ماه مبارک رمضان این گشت‌ها ادامه خواهد داشت.


نگاهی به نحوه توزیع کالاهای اساسی در دولت قبل


سوء تدبیر دولت دوازدهم در اسفندماه سال ۹۹ به گونه ای بود که با کمبود کالاهای اساسی همچون روغن، مرغ و تخم مرغ و شکر، در نقاط مختلف کشور مواجه بودیم و مردم برای گرفتن چند بطری روغن یا چند کیلو مرغ و تامین سبد خانوار خود باید ساعت‌ها در صف می‌ایستادند.


فروش مرغ با کارت ملی در دولت دوازدهم


خانوارهای ایرانی در حالی روزهای پایانی اسفند ماه سال ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ با گرانی‌ها دست و پنجه نرم کردن می‌کردند که برای خرید و تهیه مایحتاج خود نیز با مشکلات متعددی مواجه شدند به طوری که برای خرید روغن و مرغ باید ساعت‌ها در صف می‌ایستادند.


البته این تمام ماجرا نبود؛ زیرا صف‌های طولانی نه‌تنها موجب افزایش ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن می‌شد، بلکه این امکان وجود داشت که بعد از ساعت‌ها حضور در خیابان، مردم دست خالی به خانه بازگردند، در حالی که ایرانیان پس از ایام عید نوروز باید به استقبال ماه مبارک رمضان نیز می‌رفتند.


 این روند به گونه‌ای بود که مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای خواستار توزیع کالاهای اساسی از سوی دولت با کوپن یا کارت اعتبار الکترونیک شد، اما دولت دوازدهم در مقابل این مصوبه مقاومت بسیاری نشان داد و مدعی عدم کمبود کالا در بازار شد.


با ادامه تشکیل صف های طولانی مردم در کشور برای تامین اقلامی مانند مرغ، تخم مرغ، شکر و روغن، دولت دوازدهم روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ مجبور به اختصاص کالاهای اساسی با دریافت کدملی در برخی مناطق شد تا میزان عرضه کالا مشخص باشد و بتواند تا حدی بر وضعیت به وجود آمده کنترل داشته باشد،  در این میان درگیری های نیز به وجود آمد زیرا مردم تحت آسیب های فراوان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کردند و روزهای سختی را به لحاظ اقتصادی و دغدغه های خانوار پشت سر می گذاشتند.


تغییر دولت و احیای کرامت مردم


براساس این گزارش مردادماه امسال آیین تنفیذ و تحلیف آیت الله «سید ابراهیم رییسی» به عنوان رییس جمهوری دولت سیزدهم برگزار شد و اقتصاد کشور در مسیر دیگری قرار گرفت، زیرا دستورالعمل‌های دولت جدید به سرعت به سمت تامین سفره مردم ابلاغ شد و دولت تلاش کرد تا با کنار مردم ایستان، قدمی در راستای بهبود اوضاع به وجود آمده کند.


کابینه دولت سیزدهم با رای قاطع مجلس شورای اسلامی از شهریورماه امسال کار خود را آغاز کرد و بر اساس دستورات رییس جمهوری، اقدامات لازم برای تامین بازار و کنترل قیمت‌ها آغاز شد؛ از سوی دیگر با تدابیر مختلف نرخ دلار و مسکن روند کاهشی را در پیش گرفت که موجب بهبود اقتصاد و درآمدهای عمومی مردم شد.


اقدام جهادی در واکسیناسیون و بازگشت رونق به بازارها


بر اساس همین شرایط در دولت سیزدهم با تدابیر جهادی، توزیع گسترده کالاهای اساسی انجام شد که بر اساس آن در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ شاهد آرامش و وفور اقلام سفره مردم در بازار هستیم و با انجام واکسیناسیون عمومی در ۶ ماه گذشته نگرانی برای شیوع و ابتلا به این ویروس وجود ندارد و با حذف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، همه می‌توانند به راحتی ترددهای خود را انجام دهند.


در آستانه نوروز ۱۴۰۱ تامین بازار به گونه‌ای انجام شده که مردم به راحتی و در آرامش اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود می‌کنند و کمتر کسی به یاد روزهای سخت سال گذشته می‌افتد که باید برای چند بطری روغن یا چند کیلو مرغ ساعت‌ها مشکل را تحمل می‌کردند تا بتوانند سبد خانوار خود را تامین کنند.


این روند در دولت سیزدهم به گونه‌ای است که کالاهای اساسی نه فقط برای ایام عید که برای ماه مبارک رمضان نیز تامین شده است و مردم می‌توانند بدون نگرانی و دغدغه اعمال دینی خود را به جای آورند.


مردم در حالی به استقبال بهار ۱۴۰۱ می‌روند که دغدغه‌ای برای تهیه کالاهای اساسی خود ندارند و به راحتی می‌توانند کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. هر چند مشکلات گرانی که دولت قبل مسبب آن است، همچنان پابرجاست، زیرا دولت سیزدهم با انبوهی از مشکلات دولت را تحویل گرفت که برای اصلاح و بهبود آن سال‌ها زمان نیاز است.


دولت سیزدهم با برگرداندن اقتصاد به مسیر خود در جهت رفع مشکلات تولید گام برداشت که این موضوع در رشد اقتصادی پاییز امسال خود را نشان داد و با رشد تولید و توزیع و نظارت و پای کار بودند اجازه نداد مشکلات سال گذشته برای خانوارهای ایرانی تکرار شود.


منبع: ایرنا

برچسب ها: مواد خوراکی تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها