05 ارديبهشت 1401 - 10:06
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

معوقات بانکی با اجرای اعتبارسنجی کاهش می‌یابد/ دسترسی آسان‌تر و عادلانه‌تر مردم و کسب وکارها به منابع مالی

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت: معوقات بانکی به طور معمول به رقم های درشت و افرادی که آن را برای انجام فعالیت های خاص دریافت کرده اند، ارتباط پیدا می کند و از آنجا که این وام ها رقم پائینی را در برمی گیرد، بنابراین در افزایش معوقات تاثیری نخواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۳۲۰۸۸
علی جدی

علی جدی؛ نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره  ویژگی های مثبت ارائه تسهیلات براساس اعتبار سنجی به خبرنگار ابیِنا گفت: با توجه به اجرای قانون جدید چک و ساماندهی گردش مالی افراد، به راحتی می توان کار اعتبار سنجی را به نتیجه رساند و مشکل بسیاری از افراد صاحب کسب وکار با گردش مالی بالا و فعال در زمینه کاری خود در کمترین زمان را برطرف ساخت. 


وی در ادامه اضافه کرد: اعتبار سنجی باعث می شود تا بوروکراسی سنگین در دریافت تهسیلات اعمال نشود و دریافت آن برای مردم آسان و روانتر صورت گیرد. بنابراین با همراهی بانک مردم هم در به‌روز کردن کسب و کار خود تلاش بیشتری خواهند کرد. 


این عضو کمیسیون صنایع درباره تاثیر اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا و کوچک و افزایش اشتغال نیز اظهار داشت: ارائه تسهیلات برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک مانند خوداشتغالی یا مشاغل  زیر ۱۵۰ میلیون تومان است  که  انجام این کار برای گروه فوق روان تراز قبل خواهد شد. بارها شاهد بوده ام پس از معرفی جهت دریافت تسهیلات در سیکل سنگین تری گیر می افتند که یا از ادامه مسیر پشیمان می شوند یا به دلیل دارا نبودن شرایط از دریافت آن بازمی مانند. 


نماینده مردم شیروان در ادامه تاکید کرد: براساس اعتبار سنجی عدالت از این حیث که کسب تسهیلات برای متقاضیان به طور یکسان مورد ارزیابی قرار می گیرد، اجرا می شود. ولی در صورتی که کارمند بودن و داشتن کسر حقوق الزامی شود، مسئله به شکل دیگری خواهد بود زیرا بسیاری از کسب و کارهای خرد توان برآورده کردن چنین شروطی را ندارند.


جدی در این خصوص یادآور شد: رفتارهای سلیقه ای  شعبه ها هم کاهش پیدا خواهد کرد و نمونه این کار را در بحث سهام عدالت که حتی با رئیس بانک مرکزی هم در رابطه با آن صحبت شده است، می توان مشاهده کرد. بسیاری از بانک ها تسهیلات دهی ۱۰ میلیون تومان را با وجود انکه بخشنامه شده، نمی پذیرند و فقط بانک ملی به این امر تمکین کرده است. در حالیکه درخواست برای دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی از سر نیاز است و باید همکاری بیشتری برای عملیاتی شدن آن صورت گیرد. 


وی درباره تاثیر اعتبارسنجی برکاهش معوقات بانکی نیز اضافه کرد: معوقات بانکی به طور معمول به رقم های درشت و افرادی که آن را برای انجام فعالیت های خاص دریافت کرده اند، ارتباط پیدا می کند و از آنجا که این وام ها رقم پائینی را در برمی گیرد، بنابراین  در افزایش معوقات تاثیری نخواهد گذاشت و حتی با تشخیص مشتریان خوش حساب می تواند به کاهش معوقات نیز منجر شود. 
 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر