20 ارديبهشت 1401 - 14:03
در گفت‌وگو با ایبِنا تشریح شد؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز خسارت و رانت نداشت

یک اقتصاددان گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز خسارت و رانت نداشت و در اینکه باید حذف شود و البته راهکار جبرانی برای حذف آن در نظر گرفته شود، شکی وجود ندارد.
کد خبر : ۱۳۲۵۳۳
سعدوندی

علی سعدوندی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه مسیری که دولت سیزدهم می‌رود درست است و ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر نباید تخصیص پیدا کند، تاکید کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی جز خسارت و رانت و فساد، نفعی برای اقتصاد ایران نداشته است. ضمن اینکه تاثیر آنچنانی هم در معیشت اقشار آسیب‌پذیر و متوسط جامعه نداشت اما منابع کشور را به هدر داد.


وی گفت: بنابراین در اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود و موضوع مهم بعدی اینکه جبران خسارت معیشتی ناشی از حذف این ارز صورت بگیرد هم شکی نیست. یعنی ارز ترجیحی باید حذف شود و سیاست جبرانی منطقی و عادلانه نیز از سوی دولت اجرایی شود.


البته این اقتصاددان نقدی هم بر حذف دهک دهم درآمدی در اقدام اخیر دولت برای پرداخت یارانه معیشتی داشت و در این‌باره با بیان اینکه برداشت سیاست‌گذار از وضعیت بودجه خانوار دهک دهم اشتباه است، افزود: به باور بنده تفاوت صدک صدم درآمدی و دهک دهم درامدی را نمی‌دانند بنابراین به نظر می‌رسد موجی برضد این دو سیاست اصلاحی در آینده شکل خواهد گرفت چون دهک دهم درآمدی ۸.۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند که بسیاری از اینها هرچند از وضعیت معیشتی بهتری نسبت به دیگر دهک‌ها برخوردار هستند اما همچنان با کسری بودجه خانوار هم مواجه‌اند. 


سعدوندی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که در راستای اصلاح نظام یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه افراد جامعه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی همیشگی تعلق بگیرد که شاهد بهینه‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها باشیم. 


او همچنین نظام کالابرگ را فسادزا دانست و گفت: این طرح در عمل هیچگاه موفق نبوده است و ما چنین تجربه‌ای را در دهه ۶۰ داشته‌ایم؛ نباید اینطور باشد که اوج تدبیر حکمرانی کشور این گونه باشد که به دهه ۶۰ برگردیم و به اهداف معیشتی و حمایتی در اجرا نرسیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر