29 خرداد 1401 - 15:59
رییس کانون صرافان خبر داد؛

خرید و فروش ارز در بازار متشکل با نرخ توافقی/ دلار ۳۱ هزار تومانی مشتری ندارد

رئیس کانون صرافان گفت: از فردا در چارچوب بازار متشکل، ارائه ارز با نرخ توافقی اجرا می‌شود که این موضوع تبادلات ارزی بین صرافان را متعادل می‌کند و بدین ترتیب صراف حجم عظیمی از ارز را می‌تواند در چارچوب بازار متشکل به نرخ توافقی به صراف دیگر بفروشد
کد خبر : ۱۳۳۷۰۵
دلار یورو

به گزارش ایبِنا، کامران سلطانی زاده، اظهار داشت: در حال حاضر اگر صادرکننده به عنوان مثال‌ ۱۰ میلیون دلار داشته باشد، صراف در ‌ مکانیزم فعلی نمی‌تواند همه این ارز را از صادرکننده خریداری کند، چون صراف باید به اندازه‌ای که مسافر یا متقاضی در صرافی دارد، ارز خریداری کند، چون اگر ارزی را که می‌خرد باید بلافاصله بفروشد و از لحاظ مقررات خرید ارز و نگه داشتن توسط صرافی‌ها، مشکل دارد.


وی افزود: در این راستا در سیستم فعلی، ارز صادرکننده کمتر روی کانتر صرافی می‌آید، از فردا از زیرساخت بازار متشکل ارزی استفاده می‌شود تا صادرکننده‌های بزرگ عرضه‌ها را روی میز قرار دهند، هر چقدر که خود خواسته‌اند برمی‌دارند، بقیه را هم به همکاران خود می‌دهند که در بازار متشکل ارزی معامله می‌شود، اما به هر حال از زیرساخت بازار متشکل استفاده می‌شود.


رئیس کانون صرافان تأکید کرد: در این سیستم ما نرخی به عنوان نرخ توافقی در بازار اعلام نخواهیم کرد، نرخ کاملا توافقی است و فقط سامانه و نرم‌افزار در اختیار این سیستم توافقی قرار می‌گیرد.


سلطانی‌زاده اظهار داشت: به هر حال الان بازار متشکل هم پای کار آمده است و کار صادرکننده را راحت کرده است و از این طریق صراف‌ها، صادرکننده‌ها و متقاضیان ۲ هزار یورو از طریق این سیستم کار را انجام می‌دهند.


وی افزود: من مطمئنم با اجرای نرخ توفقی در بستر بازار متشکل به سرعت حجم افزایش می‌یابد و بازار روان می‌شود و دغدغه مردم و صرافان رفع خواهد شد.


رئیس کانون صرافان در پاسخ به این سوال که اگر این نرخ توافقی با زیرساخت بازار متشکل شکل بگیرد، قیمت ارز در بازار متشکل را افزایش نمی‌دهد؟ گفت:‌ نرخ بازار متشکل‌ مخاطب خاص خود را دارد.


سلطانی‌زاده اظهار داشت: یکی از مشکلات صرافان ما این است که ارز حاصل از صادرات را می‌توانند بخرند، اما برای مازاد فروش مجوز فروش به همکار یعنی صراف به صراف را ندارند.


وی افزود: پیش از این بازار متشکل ارزی بستر ارز مسافرتی را داشته است و از فردا هم در چارچوب بازار متشکل، ارائه ارز با نرخ توافقی اجرا می‌شود که این موضوع تبادلات ارزی بین صرافان را متعادل می‌کند و بدین ترتیب صراف حجم عظیمی از ارز را می‌تواند در چارچوب بازار متشکل به نرخ توافقی به صراف دیگر بفروشد.


رئیس کانون صرافان گفت: نرخ توافقی آپشنی برای صادرکننده است. بازار متشکل ارزی برای ارائه خدمات خاص به مسافر است و نرخ‌های توافقی حاشیه نرخ‌ها را بهم نزدیک‌تر می‌کند، به هر حال هرچه تفاوت نرخ بیشتر باشد تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد و ممکن است حتی عده‌ای به دنبال ویزای اورجینال با هزینه‌کرد ۳۰ دلار بروند تا بتوانند ارز دریافت کنند و گرانتر بفروشند.


سلطانی‌زاده تصریح کرد: از لحاظ فنی کارها در بازار متشکل در حال انجام است تا از روز آینده این موضوع عملیاتی شود.



دلار ۳۱ هزار تومانی مشتری ندارد


وی در پاسخ به این گفته که در حال حاضر نرخ توافقی ارز ۳۱ هزار تومانی خرید و ۳۱ هزار و ۱۰۰ فروش است، گفت:‌ در حال حاضر ارز ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومانی مشتری ندارد، اما پایینِ ۳۱ هزار تومان‌ مشتری زیادی دارد. حسن اجرای این نرخ توافقی بر بستر بازار متشکل این است که متقاضی متوجه می‌شود نرخ واقعی ارز چقدر است و هر چقدر جلوتر برویم حاشیه نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شود و مشتری متوجه می شود چه نرخی واقعی‌تر است.


رئیس کانون صرافان افزود: در حال حاضر نرخ توافقی و تابلوی صرافی ملاک ما است، نرخ را بازار تعیین می‌کند و قرار نیست نرخ واحدی انجام شود و این تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می‌کند.


منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر