22 تير 1396 - 10:26
تقوی‌نژاد عنوان کرد؛

مالیات ستانی از موسسات غیرمجاز/ خط قرمز مالیاتی نداریم

معاون وزیر اقتصاد با اعلام فرار مالیاتی ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی، گفت: از موسسات غیر مجاز مالیات دریافت می‌کنیم و برای وصول مالیات خط قرمزی نداریم.
کد خبر : ۷۲۲۸۴
سیدکامل تقوی نژاد

به گزارش ایبِنا، سیدکامل تقوی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با معرفی ۳ مجموعه برتر مودیان مالیاتی کشور، افزود: ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیا جزو بهترین مودیان کشور به حساب می آیند.


رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی، بیش از ۳۲۰ هزار اظهارنامه اشخاص حقوقی و حدود ۳۸۰  هزار اظهارنامه در بخش املاک اجاره ای دریافت شد.


وی اضافه کرد: امسال رشد ۴ درصدی را برای بخش مشاغل در خرداد داشتیم و بر این اساس حدود ۶۰ هزار مودی جدید به مؤدیان مالیاتی اضافه شدند و این تعداد علاوه بر ۳۰۰ هزار مودی جدیدی است که سال گذشته شناسایی کردیم؛ همچنین در بخش املاک اجاره ای بیش از ۲۵۰ هزار اظهارنامه دریافت کردیم.


تقوی نژاد گفت: باید در کشور روی مسئله فرهنگ مالیاتی بیشتر کار شود و این فرهنگ در جامعه گسترش پیدا کند به این معنی که مردم هم باید تعریف دقیقی از مالیات بدانند، هم آثار پرداخت مالیات را ببینند.


وی افزود: سال گذشته توافقی با اتاق اصناف داشتیم و بر مبنای امضای اتاق اصناف توانستیم این توافق را در سراسر کشور ادامه دهیم‌، به این شکل که برای مودیان بند (ج) که عمده افراد جامعه هستند (از حدود ۳ میلیون مودی که داریم ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این افراد هستند) تعیین کردیم که این افراد مالیات سال ۹۴ را بر مبنای مالیات قطعی شده سال ۹۳ و بدون حتی یک ریال افزایش پرداخت کنند.


تقوی نژاد ادامه داد: برای سال ۹۶ این موضوع را توسعه دادیم و البته قانون تغییراتی کرده است. لذا دیگر بحث توافق مطرح نیست اما با برگزاری جلساتی با اتاق اصناف به این نتیجه رسیدیم که حتی برخی مودیان را از ارایه اظهارنامه معاف کنیم و بر این اساس الان حدود ۶۷۰ هزار نفر از کسانی که هستند در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور حضور و اعلام کردند که این توافق را قبول دارند؛ بخش عمده ای از این افراد کسانی هستند که در سال ۹۵ زیر ۱۶۵ میلیون تومان درآمد داشتند؛ بنابراین معاف از مالیات هستند و مابقی بر اساس عملکرد سال ۹۳ باید مالیات پرداخت کنند.


رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در نظام جدید مالیاتی به دنبال عدالت مالیاتی هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله وصول مالیات هستیم اضافه کرد کرد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده، بیش از ۸۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس خود اظهاری مودیان دریافت می کنیم.


تقوی نژاد با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مالیات‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است گفت: ۳۰ درصد از جمع مالیات‌ها از مالیات بر درآمد شرکت‌ها اعم از خصوصی و دولت است، مالیات اشخاصی که در بورس پذیرفته شده‌اند از ۲۵ درصد به ۱۹.۹ درصد موثر تبدیل شده است.


وی با بیان اینکه سال گذشته مالیات ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط را تقسیط کردیم اظهارداشت: امسال براساس ابلاغیه ستاد اقتصاد مقاومتی مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط را براساس خوداظهاری دریافت خواهیم کرد. باید به نحوی حرکت کرد که وضع مردم خوب شود.


رییس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات را هدف قرار نمی‌دهیم، بلکه ملاک اشتغال، صادرات و توسعه اقتصادی کشور است و در مرحله بعدی مالیات مورد توجه قرار می گیرد گفت: به استناد ماده ۱۸۶ قانون کسی که می خواهد کارت بازرگانی داشته باشد ابتدا از نظام مالیاتی در خصوص آن فرد استعلام گرفته می شود، کارت های بازرگانی غیر، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر روی دست افراد ضعیف و فقیر جامعه گذاشت که البته با احتساب جریمه این رقم به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.


تقوی نژاد با اشاره به اینکه سال ۹۱ تا ۹۴، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر با کارت بازرگانی خود واردات انجام دادند اما در مبادی ورودی مالیات اخذ نشد افزود: ماده ۱۸۶ قانون، ۴۰ بخشنامه راهگشا دارد که سال گذشته آن را به یک بخشنامه تبدیل کردیم.


وی گفت: باید حساب‌های مردم را شفاف کرد زیرا فرار مالیاتی در اقشار مختلف ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تشخیص داده شده است.


رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه برای رسیدگی به وضعیت مالیات باشگاه‌های ورزشی اداره کل جداگانه‌ای ایجاد شده است، اظهار داشت: به جز ایام بازی‌های جهانی و آسیایی در دیگر موارد با آنها مماشات کرده‌ایم.


وی با اشاره به اینکه امسال ۹۰۰ هزار رکورد اطلاعاتی داشتیم افزود: ۴۰ درصد از مالیات معاف هستند، یعنی ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی معاف از مالیات هستند.


رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه از موسسات غیر مجاز مالیات دریافت می‌کنیم، گفت: برای وصول مالیات خط قرمز نداریم. با بررسی‌های انجام شده، ۲۷ کشور از ۳۰ کشور از سپرده خود مالیات اخذ می کنند؛ بنابراین اگر به سپرده گذار فشاری وارد نشود می توان از آنان مالیات اخذ کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر