01 شهريور 1396 - 09:24
معاون سیف اعلام کرد:

نرخ ۱۵ درصدی سود بانکی دستوری نیست

معاون اقتصادی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی را سیاست‌گذار پولی کشور دانست که تعیین نرخ سود بانکی از جمله وظایف آنهاست و نرخ سود ۱۵ درصدی تصویب شده برای سپرده‌های بانکی را دستوری ندانست.
کد خبر : ۷۳۸۸۷
پیمان قربانی

به گزارش ایبِنا، پیمان قربانی که شامگاه سه شنبه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور پیدا کرده بود با بیان اینکه نرخ سود بانکی ۱۵ درصد نرخ مناسب و مطابق با بازار و تورم است، افزود: این نرخ، دستوری نیست و در شرایط انجماد مالی نباید به عرضه و تقاضا بپردازیم.


قربانی تصریح کرد: اگر بانک ها نرخ سود بانکی بالا را پیشنهاد و ارائه می کنند، به دلیل عرضه و تقاضا نیست بلکه به دلیل خروج از انجماد سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری های بانکی است؛ بانک ها برای تأمین منابع مالی خود تحت فشارهایی هستند.


این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: یکی از دلایل مواجهه نظام بانکی با موضوع نرخ سود، انباشت مشکلات سالیان گذشته در ترازنامه بانک ها بوده است.


وی مطالبات غیرجاری، مطالبات بانک ها از دولت و رسوب دارایی های غیرمالی مانند املاک و مستغلات در ترازنامه بانک ها را عامل انجماد دارایی بانک ها عنوان کرد و افزود: از آنجایی که جریان بازگشتی تسهیلات تضعیف شده بود، رقابت در خصوص نرخ جذب سپرده جدید و جنگ قیمتی آغاز شد.


معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود معلول شرایطی است که تلاش شد به ریشه های آن پرداخته شود، اظهارداشت: در تیر سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفتیم که نرخ های سود تسهیلات، ۱۸ و سپرده ۱۵ درصد شود که با درجاتی اجرا شد و در مواردی بانک ها به رقابت و جنگ قیمتی خود ادامه می دادند.


وی یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی برای حل مشکل انجماد دارایی ها را طرح اصلاح نظام بانکی عنوان کرد و یکی از اثرات آن را کاهش مطالبات غیرجاری از ۱۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۵ دانست.


این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به استفاده دولت از اسناد خزانه اسلامی و اوراق بدهی برای تسویه بخشی از بدهی های خود به بانک ها گفت: دولت همچنین سرمایه برخی از بانک ها را افزایش داد.


قربانی در ادامه به مشکلاتی که موسسات غیرمجاز برای بانک مرکزی ایجاد کرده بودند، اشاره کرد و اظهارداشت: موسسات غیرمجاز در زمان برخورد قاطع بانک مرکزی، حرکات ایذایی را برای جذب سپرده تشدید کردند که این موضوع باعث اختلال در نظام بانکی شد؛ جذب منابع با نرخ های بالاتر از سطح متوسط توسط موسسات غیربانکی و برخی بنگاه ها از جمله خودروسازها نیز از دیگر مشکلات بود.



ضرورت افزایش رشد اقتصادی غیرنفتی در برنامه ششم


وی کاهش نرخ تورم از بیش از ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۲ به کمتر از ۱۰ درصد در سال گذشته را از جمله دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: سهم نفت از رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی سال گذشته بالا بود و ضرورت دارد در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی غیرنفتی را تقویت کنیم؛ تلاش شد با جهت گیری و همت بیشتر به سمت تقویت رشد و اشتغال برویم و دستاوردهای خود در تورم را هم حفظ کنیم.


این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: برخی اقدامات اقتصادی در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ از جمله بسته خروج از رکود و کمک به بنگاه های کوچک و متوسط را انجام دادیم و استمرار آنها زمینه ای را فراهم کرد تا بتوانیم بانک ها را بیشتر تجهیز کنیم اما همچنان نرخ هزینه تامین مالی برای ما معضل است.


پیمان قربانی در ادامه این برنامه درباره اجرایی نشدن بخشنامه قبلی کاهش نرخ سود بانکی گفت: نگاه ما این بود که بانک ها مشکلاتی دارند و با ریشه های این موضوع برخورد کردیم و به اندازه کافی زمینه را برای کاهش نرخ سود فراهم کردیم.


وی وجود موسسات غیرمجاز را از جمله مشکلات بانک ها در زمینه کاهش نرخ سود عنوان و تاکید کرد: با قاطعیت بانک مرکزی و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و با کمک دیگر قوا همتی در کشور شکل گرفت که بساط این مؤسسات برچیده شود و اکنون این مؤسسات در مرحله تعیین تکلیف نهایی هستند و پرونده آنها بسته شده است.


وی اضافه کرد: همچنین اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به این مؤسسات بسیار افزایش یافته است و کسی به خاطر چند درصد سود بیشتر اصل پول خود را به خطر نمی اندازد.



افزایش هماهنگی بازار پول و سرمایه


این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به ارتقای هماهنگی بازار پول و سرمایه افزود: ابزاری که در بازار سرمایه ارائه می شود بهره ضمنی و نرخ تنزیلی دارد که همه با هم در ارتباط هستند.


وی به تجربه دولت در انتشار اوراق بدهی و تزریق آن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در سال جاری هماهنگی بیشتری بین بازار پول و سرمایه به وجود آمده و برنامه و حجم انتشار اوراق بدهی به گونه ای سرعت خواهد گرفت که در هماهنگی با بازار پول و اهداف آن باشد.


قربانی افزود: ماه گذشته و با مداخله فعال بانک مرکزی در بازار بین بانکی، نرخ سود حدود سه واحد درصد کاهش یافت و از ۲۱ درصد به ۱۸ درصد رسید.


معاون اقتصادی بانک مرکزی کسری شبکه بانکی را عاملی برای اضافه برداشت آنها از سپرده قانونی برشمرد و تصریح کرد: در سال جاری با تمهیداتی که اندیشیده شده، اضافه برداشت های بانک ها به خطوط اعتباری تبدیل شده است و در عین حال در ضمن قرارداد از بانک ها تعهد می گیریم که ایراداتی که دارند را رفع کنند.


معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: روند بازپس گیری این وجوه هم مبتنی بر شرایط هر بانک است و با این کار زمینه لازم فراهم شده است، بانک ها به طور مکرر از بانک مرکزی درخواست می کردند که نرخ ها را کاهش دهیم.



اجرای مصوبه کاهش نرخ سود از ۱۱ شهریورماه


وی ادامه داد: با بانک هایی که تا تاریخ ۱۱ شهریورماه سال جاری قراردادهای با سود بالا بسته اند، کاری نداریم اما از ۱۱ شهریور به بعد شرایط را برای تطبیق سود بانکی بانک ها فراهم کرده ایم.


این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره خودروسازان نیز تاکید کرد: شورای پول و اعتبار مساعدت هایی را برای آنها مشروط بر اینکه حداکثر نرخ تامین مالی در این صنعت سه واحد درصد بیش از سپرده های یک ساله (۱۸ درصد) باشد، در نظر گرفت؛ این در حالی است که یکی از عوامل اختلال در نرخ سود سپرده گذاری خودروسازها بوده اند.


قربانی تاکید کرد: شورای پول و اعتبار اجازه دارد هرجا صلاح بداند مقرراتی وضع و هرجا لازم بود آن را نقض کند.


معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در بحث تنبیه بانک ها تمهیداتی برای برخورد با هیات مدیره بانک های متخلف اندیشیده شده است و مواردی نیز برای تشویق در نظر گرفته می شود.


وی در پاسخ به این سوال که هزینه تمام شده پول برای بانک ها بین ۲۲ تا ۲۴ درصد است و چگونه شورای پول و اعتبار انتظار اجرای مصوبه خود را دارد، گفت: ما به دنبال کاهش هزینه تأمین مالی در جامعه هستیم برای این کار اول باید بحث سپرده ها را مورد بررسی قرار داد؛ برخی به اشتباه فکر می کنند بانک ها علاقمند به این اتفاق هستند در حالی که بانک یک واسطه مالی بیش نیست و از نظر اقتصادی مطلوب تر است که نرخ های سود سپرده و تسهیلات در سطح پایین تری باشد.


قربانی نرخ تسهیلات لازم اجرا از روز یازدهم شهریورماه ۱۸ درصد عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از این نرخ ضوابط و مقررات ویژه ای در بانک مرکزی وجود دارد


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر