05 شهريور 1396 - 09:28

الزام شبکه بانکی برای شخصی‌سازی چک‌ها تا نیمه شهریور

بانک مرکزی در راستای انجام وظایف قانونی خویش در حوزه ریالی و نشر تمامی بانک‌ها را ملزم به شخصی‌سازی چک‌ها براساس شیوه‌نامه‌ی مربوطه تا پانزدهم شهریور ماه سال جاری کرده است.
کد خبر : ۷۴۰۵۵
چک

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی در ادامه سلسله «گزارش های خدمت» که به مناسبت هفته دولت انتشار می یابد، امروز اقدامات و دستاوردهای این بانک در حوزه «ریالی و نشر» را منتشر کرده است.


براین اساس با همت کارکنان این بخش به دستاوردهای بزرگی دست یافته است، از جمله این اقدامات می توان به «انتقال حساب‌های دولتی»، «بهینه‌سازی و گستره‌ی شمول سامانه‌ی چکاوک» و «راه‌اندازی سامانه‌ی صیاد» اشاره کرد.


اقدامات انجام شده در راستای راه‌اندازی سامانه‌ی صیاد


-ایفای وظیفه دبیری کارگروه صیاد و مشارکت فعال در راه‌اندازی سامانه صیاد به منظور صدور یکپارچه چک‌ در شبکه بانکی کشور با زمانبندی زیر:


- الزام تمامی بانک‌ها برای شخصی‌سازی چک‌ها براساس شیوه‌نامه‌ی مربوطه تا پانزدهم شهریور ماه سال جاری


- از پانزدهم اردیبهشت ماه سال آینده، تبادل چک های با طرح قدیم از طریق سامانه چکاوک میسر نبوده و وصول وجه این قبیل چک ها صرفاً با مراجعه مشتری به بانک صادرکننده چک امکان‌پذیر خواهد شد.


- ارسال ملاحظات مترتب بر ویژگی‌ها و مشخصه‌های ظاهری نمونه چک تولید شده به شرکت سهامی چاپخانه‌ی دولتی ایران و پیگیری‌های مستمر که منتج به طراحی نهایی برگه‌ی چک مبتنی بر طرح صیاد توسط شرکت سهامی چاپ‌خانه‌ی دولتی ایران، چاپ چک‌های موصوف و عملیاتی سازی کامل طرح توسط بانک‌های آینده، سپه، کارآفرین، رفاه کارگران، پاسارگاد و اقتصادنوین شد.


 به استناد تکالیف قانونی مقرر در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر انتقال حساب‌های دولتی به بانک مرکزی و با توجه به اینکه یکی از  اصلی‌ترین ابزار پرداخت دستگاه‌های اجرایی، چک می‌باشد، اقدامات زیر در راستای تسهیل در هزینه‌کرد چک توسط ارگان‌ها، به انجام رسیده است:


- از ابتدای تیرماه سال جاری، چاپ چک‌های دولتی بر اساس مستندات صیاد و با ویژگی‌های امنیتی ممتاز آغاز شده که به کاهش امکان جعل چک‌های مزبور و به تبع آن، صیانت مضاعف از بیت‌المال منتج خواهد شد.


-طراحی و پیاده‌سازی وب‌سرویس الکترونیکی درخواست صدور دسته‌چک برای دستگاه‌های اجرایی و تحویل دسته‌چک‌ها توسط شرکت پست؛ به منظور حذف مراجعات حضوری نمایندگان سازمان‌ها به بانک مرکزی (با توجه به ساختار متمرکز این بانک) و در جهت رعایت مبانی دولت الکترونیک


اقدامات بانک مرکزی در راستای انتقال حساب‌های دولتی از شهریور ماه سال ۹۵ تاکنون:


- وصول مستقیم درآمدهای دولت با استفاده از مکانیزم شناسه‌ی واریز در حساب‌های خزانه که تاکنون توسط ۸۰ دستگاه اجرایی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


- اخذ مصوبه از شورای پول و اعتبار به منظور استفاده از امکانات و بسترهای موجود در کشور و انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات در همین راستا.


-  راه‌اندازی بانکواره به عنوان ابزار پرداخت ایمن الکترونیک به منظور صدور حواله الکترونیک: این مهم ابتدا در خزانه داری کل کشور و سپس با مراجعه‌ی حضوری همکاران اداره‌ی معاملات ریالی در ۳۰ خزانه معین استان به بهره‌برداری رسید و منتج به حذف دسته‌چک‌های محل‌های برشمرده و مهاجرت از سیستم سنتی و دستی به سیستم الکترونیکی شد. همچنین مقرر است استفاده از ابزار پرداخت اشاره شده نهایتاً تا هفته‌ی ابتدایی شهریور ماه سال جاری به خزانه معین استان‌های باقیمانده نیز تعمیم یابد.


- جمع‌آوری حدود ۳۰۰ فقره دسته چک حساب‌های درآمد اختصاصی و درآمد شرکت‌های دولتی به دلیل امکان‌پذیر شدن گزارش‌گیری موارد فوق از یک حساب واحد


-  راه‌اندازی سامانه‌ی متمرکز قبوض به منظور جمع‌آوری درآمد دستگاه‌هایی که از طریق صدور قبض مبادرت به دریافت وجوه می کنند؛ از جمله آب، برق و گاز مصرفی، جرایم راهنمایی و رانندگی، امور مالیاتی و ... بدون ایجاد اختلال در فرایندها و روند فعلی سازمان‌های مزبور


-  پرداخت مستقیم حقوق کارکنان دولت توسط بانک مرکزی، مشتمل بر حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در راستای فراهم کردن مقدمه و بستر تأمین نظر رئیس محترم دولت تدبیر و امید مبنی بر ساماندهی کامل پرداخت‌ها به کارکنان محترم قوای سه‌گانه


- کسب مجوزهای لازم از هیأت عامل بانک مرکزی به منظور امکان‌پذیر شدن واریز وجه نقد به حساب‌های دولتی موجود نزد بانک مرکزی با رعایت ملاحظات مترتب


  تکمیل بستر و زیرساخت‌های لازم به منظور تسریع و تدقیق در وصول مستقیم درآمد دستگاه‌های اجرایی به حساب‌های متمرکز درآمدی نزد بانک مرکزی ازجمله:


- ابزار وصول وجه چکاوک: به منظور امکان‌پذیر شدن وصول وجه از شعب تمام بانک‌های دارای نسخه‌ی ۳ چکاوک


- سامانه‌ی استعلام شناسه‌ی واریز: جهت کنترل صحت و سقم شناسه و مبلغ واریزی در مبدأ


- پایانه فروشگاهی و کارت‌خوان شرکتی: در راستای امکان‌پذیر شدن وصول وجه در محل دستگاه اجرایی


- کانال وصول وجه اینترنتی: به منظور امکان‌پذیر کردن وصول اینترنتی وجوه دولتی


- درگاه خودپرداز: با هدف افزایش درگاه‌های وصول وجه به تمام درگاه‌های موجود


-  افتتاح حدود ۸۰۰ فقره حساب پرداخت و ارائه‌ خدمات مربوطه به دستگاه‌های صاحب حساب


-  بهبود و توسعه روال‌ها، رویه‌ها و ایجاد زیرساخت و سامانه‌های متناظر پرداخت در جهت تکمیل اقدامات پیشین


- انجام هماهنگی با بانک‌های سپه و ملی به عنوان کارگزار بانک مرکزی به منظور ارائه خدمات شعبه‌ای به دارندگان حساب نزد بانک مرکزی، در سراسر کشور


- تدوین دستورالعمل بند (ب) ماده ۱۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند (الف) ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور


اقدامات انجام شده در راستای بهینه‌سازی و گستره‌ی شمول سامانه‌ی چکاوک


- تجمیع آمار چک‌های درون بانکی با آمار چک‌های بین‌بانکی سامانه‌ی چکاوک با هدف یکپارچه‌سازی آمار و اطلاعات چک


- پایش گزارشات دریافتی از شرکت خدمات انفورماتیک توسط اداره‌ی معاملات ریالی بانک مرکزی و ارسال به اداره آمار اقتصادی این بانک به منظور تهیه‌ی آمار چک‌های مبادله‌ای در سامانه‌ی چکاوک


-انجام اقدامات لازم به منظور تشکیل هیأت داوری چکاوک


-آغاز بهره‌برداری از نسخه‌ی ۳ سامانه‌ی چکاوک با هدف بهره‌مندی از امکانات شعب تمامی بانک‌های کشور به منظور واگذاری چک به مقصد حساب‌های موجود نزد بانک مرکزی. این مهم در حال حاضر در تمامی شعبه بانک پاسارگاد و تجارت امکان‌پذیر شده و به زودی به سایر بانک‌های کشور نیز تسری می‌یابد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر